Verkeersleidingssystemen functioneerden na ongeluk

Toen het ongeluk tussen twee reizigerstreinen nabij Amsterdam Centraal plaatsvond heeft het verkeersleidingssysteem van ProRail naar behoren gewerkt, meldt ProRail aan nu.nl.

Naast de lopende onderzoeken van het OM en de 'Inspectie Leefomgeving en Transport' (IL&T) zijn ook NS en ProRail inmiddels een onderzoek gestart. Dit bleek tijdens de persconferentie van NS en ProRail zondagmiddag in Utrecht werd gehouden.

Verkeersleiding
Om ongelukken te voorkomen bewaakt de verkeersleiding van ProRail het spoor dat is opgedeeld in sectoren. Hierdoor is niet zichtbaar waar een trein precies is, maar wel dat er een trein op een specifiek deel van het baanvak bevindt, stelt de spoorbeheerder.

Volgens Marion Gout (directeur ProRail) functioneerden de computersystemen van de verkeersleidingspost naar behoren. “Als dat niet zo zou zijn dan rijden er geen treinen”, zei ze tegenover NU.nl. “Dat hebben we bijvoorbeeld op 22 maart gezien.”

Hiermee doelt ze op de problemen die toen rond Amsterdam op het spoor plaatsvonden, waarbij de systemen onderuit gingen en hierop het treinverkeer werd stilgelegd.

Onderzoeken
Inmiddels is al duidelijk gemaakt dat zowel de NS als ProRail een eigen onderzoek hebben gestart. Volgens president-directeur van de NS, Bert Meerstadt, zit er een team van zes of zeven op die elk hun onderzoek onafhankelijk doen.

Van Gout kon zeggen dat ook bij ProRail een onderzoek is gestart. “Alles wordt gelogd”, stelt ze. “Gisteren is deze data meteen opgehaald en wordt geanalyseerd.” Ook zijn de zwarte dozen van beide treinen voor onderzoek weggebracht.

NS en Prorail geven geen openheid van alle basale feiten totdat alle onderzoeken zijn afgerond. Zo blijft voorlopig nog onduidelijk met welke snelheden er werd gereden en of er seinen zijn genegeerd.

Veiligheid
Over het reizen van de trein en de veiligheid maakt Meerstadt  zich geen zorgen. Volgens hem is het het reizen per trein veiliger dan lopen, vliegen of autorijden.

Naast de onderzoeken van Prorail en NS lopen er ook onderzoeken van de Onderzoeksraad voor Veiligheid, het team Spoorwegpolitie van de KLPD en de Inspectie Leefomgeving en Transport. Hiermee worden er op dit moment vijf onderzoeken uitgevoerd.

Bron: Nu.nl