'Maximaal 10 keer per jaar door rood sein'
Spoorbeheerder ProRail wil het aantal keren dat een machinist door een rood sein rijdt, binnen 3 of 4 jaar terugbrengen naar maximaal tien keer. Vorig jaar gebeurdde dit 157 keer.
Dat schrijft demissionair minister Melanie Schultz van Haegen vrijdag in een rapport aan de Tweede Kamer. Maximaal tien keer een rood sein passeren betekent volgens Schultz ''een risicoreductie van nagenoeg nul verwijtbare ongevallen per jaar''.
Aanleiding voor de aangescherpte ambities zijn het treinongeval 2 weken geleden bij Amsterdam, waarbij 117 mensen gewond raakten en een vrouw overleed aan haar verwondingen.
Kruisende treinen
De spoorwegbeheerder wil het aantal keren dat een trein door een rood sein rijdt drastisch verkleinen door bijvoorbeeld het aantal kruisende bewegingen van treinen over sporen te verminderen en er een ruimere tijd voor in te plannen. Zo gaat ook de spelingomhoog van 1 naar 3 minuten op plekken waar aan het spoor wordt gewerkt.
Alerte machinisten
Om er voor te zorgend at de machinisten alert blijven, wordt hier ook aandacht aan besteed. Zo komt er voor aanvang een beoordeling of de machinist fit genoeg is voor zijn dienst, en iullen ze het het gebruik van mobiele telefoons door machinisten terugdringen tijdens het langzamer rijden dan 40 km/h, op de plekken waar de ATB niet ingrijpt.
Reactie ROVER
Reizigersorganisatie Rover is blij met de voornemens van Prorail. Zo noemt een woordvoerde dit 'goed voor de veiligheid'. Het liefst zien ze zelfs dat het Europese veiligheidssysteem ERTMS (European Rail Traffic Management System) overal in Nederland wordt ingevoerd, maar dat wordt nu alleen nog gebruikt op de Betuweroute en tussen Utrecht en Amsterdam en de HSL-lijn.
Groenlinks stemt ook in met het plan om ERTMS snel in te voeren, echter ontbreekt er hiervoor nog een hoop geld, wat Schultz weigert vrij te maken hiervoor. Fractie D66 ziet de overstap naar ERTMS ook als een goede oplossing.
Bron: Nu.nl