'Nationaliseren Prorail maakt spoorproblemen erger'

Het overhevelen van ProRail-taken naar de overheid zou de situatie op het spoor alleen maar erger maken. Voordat het beheer van het spoor werd geprivatiseerd was de situatie behoorlijk dramatisch, 'maar dat is iedereen al lang weer vergeten', zei voormalig minister van Verkeer en Waterstaat Tineke Netelenbos (PvdA) zondag in Buitenhof. Onder haar werd het beheer van het spoor geprivatiseerd.

Afgelopen week bleek opnieuw dat een meerderheid van de Kamer erin toe wou stemmen dat ProRail's taken onder gebracht moesten worden bij de overheid. Maar volgens voormalig minister Netelenbosch was de vroegere overgang naar de privatisering niet onnodig. Volgens haar speelde er een enorme bureaucratie, wat volgens haar ook de reden was om het beheer van het spoor te privatiseren. Dat ProRail nu steken laat vallen komt volgens haar doordat de Kamer te veel van ProRail wil voor te weinig geld. "Als je de hele winter door wil kunnen rijden, zul je daarin moeten investeren."

Ook vindt ze dat de overheid beter ProRail aan moet sturen met prestatieafspraken, en ervoor zorgen dat afspraken waar worden gemaakt. Volgens haar is het hele havenbedrijf in ons land geprivatiseerd, en dat gaan ook goed. "In Japan is het hele spoornet geprivatiseerd en alles rijdt daar op tijd. Er gebeuren nauwelijks ongelukken. Het kan dus wel."

Aptroot (VVD)
VVD-Kamerlid Charlie Aptroot uitte zich afgelopen week voor het terugdraaien van de privatisering om ProRail weer bij het rijk onder te brengen. In Buitenhof zei hij dat spoorbeheer een overheidstaak is. Bedrijven kunnen volgens hem alleen goed functioneren als ze met elkaar concurreren. Alleen bij een monopolist als ProRail is geen sprake van concurrentie. Met deze uitting van Aptroot was Netelenbos niet overtuigd. "Daarom is het ook geen bedrijf maar een staatsbedrijf", reageerde ze.

Ook reizigersorganisatie Voor Beter OV is tegen een nationalisering, omdat  volgens hen de problemen niet daadereklijk worden opgelost.

Bron: FokNieuws