Onderzoek treinongeluk focust op oorzaak en botsveiligheid

De Onderzoeksraad Voor Veiligheid (OVV) richt zich in het onderzoek naar het treinongeval van 21 april in het Westerpark op de oorzaak van de botsing en op de 'botsveiligheid' van treinen in het algemeen.

De raad heeft woensdag laten weten dat de eerste vraag is wat er fout is gegaan waardoor de intercity en de stoptrein konden botsen. Ten tweede wil de raad weten waardoor er zoveel mensen gewond raakten, terwijl de botsing niet met een extreem hoge snelheid plaatsvond en waardoor er geen trein is ontspoord. Als gevolg van de botsing overleed er een vrouw en vielen er meer dan 100 gewonden.

De maatregelen om botsingen te voorkomen, beginnen al bij de planning van de dienstregeling, aldus de OVV. Een rood sein, waar de betrokken sprinter doorheen zou zijn gereden, is pas een van de laatste 'redmiddelen'. Hierna zijn er nog de treindienstleider en de machinist die kunnen ingrijpen. De OVV zal ook de vraag stellen waarom de trein niet door de machinist of het ATB-beveiligingssysteem is stilgezet.

Een andere vraag is of de machinist wel goed zicht had op het rode sein.

Bron: AT5