Verbouwing station Breda gestart
Minister Melanie Schultz van Haegen heeft woensdag de starthandeling verricht voor de bouw van het nieuwe station in Breda. Het nieuwe station moet dubbel zoveel reizigers kunnen verwerken en moet de internationale toegangspoort tot Brabant worden.
Internationale HSL verbinding onzeker
Maar of Breda ook een internationale hogesnelheidsverbinding krijgt naar Brussel, blijft nog onzeker. Wel gaf de Minister aan zich in te spannen om nog dit jaar de kwestie af te wikkelen. Al jaren wordt er met België gesteggeld over een Fyra treindienst Den Haag - Breda - Brussel. Voor deze dienst is een extra Fyra treinstel nodig die de België zou bestellen. Dat treinstel is echter nog steeds niet besteld, en het is maar de vraag of België het treinstel nog gaat bestellen. Mocht de Fyra naar Brussel niet door gaan, dan krijgt de stad mogelijk wel een Fyra naar Antwerpen. Naar Amsterdam rijdt er nu al een Fyra, zij het met tijdelijk materieel.
Meer dan een treinstation
Het nieuwe stationsgebouw meer dan alleen een treinstation. In het nieuwe gebouw van architect Koen van Velsen kunnen mensen reizen, wonen, werken en winkelen. Zo komt er ook een nieuw busstation, 20.000 vierkante meter kantoorruimte en 150 woningen. Op het dat komen er 720 parkeerplaatsen. Voor de fietser komen er 4200 rijwielplekken.
Capaciteit
Het nieuwe station moet medio 2015 af zijn. Het station zal de drie perrons met zes perronsporen behouden. Volgens ProRail moet het nieuwe station zestien treinen per uur kunnen verwerken, waaronder voer hogesnelheid-shuttles.
Aanwezigen
Behalve Minister Schultz van Haegen was ook Bert Meerstadt van NS, loco-burgemeester Alfred Arbouw van gemeente Breda, gedeputeerde Ruud van Heugten van de provincie Noord-Brabant, directeur projecten Patrick Buck van ProRail en Geert Hurks van de bouwcombinatie Ballast Nedam/Hurks aanwezig. De foto's getuigen ervan dat in elk geval niet alle hoogwaardigheidsbekleders met de trein waren gekomen.
Bron: Treinreiziger