Rover boos om prijsverhogingen en negeren reizigersinspraak
Reizigersorganisatie Rover is boos omdat decentrale overheden en vervoerders voor de tweede keer nalatig zijn geweest in het vragen van advies aan consumentenorganisaties in hun regio. Zonder dit vooraf met de consumentenorganisaties te overleggen, zal vanaf komende maand de mogelijkheid verdwijnen waarmee NS-trajectkaarthouders gebruik maken van "maand-zonesupplementen" voor het reizen van en naar hun werk met het stads- en streekvervoer.
Vanaf juli zullen de zonesupplementen niet meer te koop. Dit zorgt voor forse prijsstijgingen waartegen reizigersorganisaties zich niet hebben kunnen verzetten. De kosten van het gebruik van bus, tram en metro voor deze groep dagelijkse reizigers stijgen, afhankelijk van de persoonlijke situatie en de beschikbare alternatieven, met 12% tot – in uitzonderlijke gevallen – ver over de 200%. Deze stijging komt bovenop de forse prijsverhoging van de stad/streeksupplementen die per 1 januari van dit jaar is doorgedrukt. Beide prijsstijgingen zijn niet ter advisering aan de consumentenorganisaties in de regionale overlegorganen voorgelegd.
Aangezien de reizigersinspraak een wettelijke basis kent, werden decentrale overheden en vervoerders al eerder door minister Schultz op de vingers getikt en verzocht de adviesprocedure via de regionale consumentenplatforms te respecteren. Het blijkt nu echter dat de betrokken partijen zich weinig van de woorden van de minister aantrekken.
Rover wil dat de zonesupplementen worden gehandhaafd tot een fatsoenlijk alternatief is geregeld. Als alternatief stelt Rover voor het Altijd Korting-abonnement in het stads- en streekvervoer voor €10 per maand aan te bieden in combinatie met het NS-trajectabonnement.
Bron: Treinreiziger