Ambitie hoge snelheid Hanzelijn ontbreekt
De Nederlandse Spoorwegen heeft geen ambitie om in de nabije toekomst 200 kilometer per uur te gaan rijden over de Hanzelijn. Wel wil het spoorbedrijf kijken of er in de toekomst 160 in plaats van 140 kilometer per uur gereden kan worden.
Aanstaande woensdag en donderdag zal een ICE-trein met 200 km/u proefritten maken op de spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle. Maar na de testritten lijkt het voor de komende vijf jaar uitgesloten dat reizigerstreinen die topsnelheid op de Hanzelijn zullen halen.
160 kilometer per uur
Reizigersportal Treinreiziger.nl heeft de vraag bij de NS neergelegd of het spoorbedrijf de ambitie heeft om gedurende de komende concessie periode (van 2015 tot 2025) ook de topsnelheid te gaan benutten. Een duidelijk antwoord geeft het bedrijf niet. Wel geeft NS aan in de nabije toekomst harder te willen gaan rijden dan 140 kilometer per uur.
Onderzoek
"Het Ministerie van Infrastructuur, NS en ProRail onderzoeken de mogelijkheden om op korte termijn 160 km/u te gaan rijden. Besluitvorming daarover wordt in het najaar verwacht" zegt NS woordvoerder Edwin van Scherrenburg. Hij vervolgt: "Mogelijk harder gaan rijden hangt samen met de inrichting van de rest van het spoor. Anders zou je een stukje snel kunnen rijden, maar bij aansluiting op het bestaande spoor weer de gewonnen reistijd teniet doen."
Nieuwe treinen
Als NS de maximale snelheid van de lijn wil benutten, zijn er nieuwe hogesnelheidstreinen nodig. NS lijkt niet voornemens om die nu te gaan bestellen. De Fyra V250 is 8 jaar na bestelling nog steeds niet definitief aan NS overgedragen. Het lijkt dan ook uitgesloten dat de komende vijf jaar snelheden van 200 kilometer per uur op de Hanzelijn gerealiseerd zullen worden.
Lange termijn
Op lange termijn zegt het spoorbedrijf hoge snelheid wel te zien zitten. Scherrenburg: "De lijn is niet voor niets aangelegd voor hogere snelheden dus in de toekomst is dat wat NS betreft zeker aan de orde. Over wanneer we harder dan 160 kunnen rijden op deze lijn is nu nog geen uitspraak te doen en hangt samen met invoering van onder andere ERTMS (red: het nieuwe beveiligingssysteem)."
Bron: Treinreiziger