Jorritsma: Splitsing NS en Prorail is heel goed

Het is heel goed geweest dat de NS en Prorail zijn gesplitst. En de reiziger heeft het meest geprofiteerd van de verzelfstandiging van de spoorwegen, betoogde voormalig minister van Verkeer en Waterstaat Annemarie Jorritsma (VVD) woensdag voor de parlementaire onderzoekscommissie van de Eerste Kamer over het privatiserings- en verzelfstandigingsbeleid.

Jorritsma was in de jaren negentig als minister al nauw betrokken bij de splitsing van NS en ProRail. Momenteel heeft een dele van de kamer gestemd om die splitsing weer ongedaan te maken, en ProRail onder te brengen bij Rijkswaterstaat. Ook de Bert Meerstadt van de NS heeft hierop aangedrongen.

'Splitsing was goed en logisch'
Volgens Jorritsma is de splitsing juist goed en logisch. "Voor het vervoer over de weg geldt bijvoorbeeld ook dat de wegen niet in handen zijn van de busbedrijven die er gebruik van maken. Er kunnen niettemin wel dingen worden verbeterd en verschillende bedrijfsonderdelen zouden beter kunnen samenwerken. Maar de splitsing zou ik nooit ongedaan maken."

Regelmatig wordt er door reiziger kritiek geuit op de NS. Volgens de oud-minister wordt echter voorbijgegaan aan het feit dat de verzelfstandiging van het spoorbedrijf ertoe heeft geleid dat de reiziger veel meer centraal is komen te staan. Voordat de NS gesplitst is met ProRail was de NS heel erg bezig met het 'optimale gebruik' van de overheidssubsidie. Daarna lag de focus op geld verdienen door veel reizigers te vervoeren.

Punctualiteit
De punctualiteit en het bedienen van klanten was voor de verzelfstandiging 'aanmerkelijk slechter' dan daarna, aldus Jorritsma. Zij gaf nog als herinnering aan dat de NS het vergeleken met internationale vervoersbedrijven het juist helemaal niet zo beroerd deedt. Voorheen was dat wel het geval.

Netelenbos
Ook oud-PvdA-minister Netelenbos heeft in het televisieprogamma Buitenhof gesproken dat de splitsing niet ongedaanmoet worden gemaakt. Voordat het spoorbeheer werd geprivatiseerd was de situatie al behoorlijk slecht, “maar dat is iedereen al lang weer vergeten”, stelde Netelenbos vorige maand tijdens de uitzending op televisie.

Netelenbos stelde verder dat het nu soms fout gaat doordat de Kamer te veel van ProRail wil voor te weinig geld. “Als je de hele winter door wil kunnen rijden, zul je daarin moeten investeren."

Schultz
Nadat NS-topman Bert Meerstadt vorige week met het idee kwam om ProRail onder te brengen bij Rijkswaterstaat heeft dit tot woede gereageerd bij huidig minister Schultz. Dit schoot haar in het verkeerde keelgat en wilt niet opnieuw weer die discussie aangaan.

Bron: Treinreiziger