Betere aansluitingen Utrecht door oplevering perronkap
De nieuwe perronkap met zonnecellen boven spoor 5 en 7 in Utrecht is klaar, waarmee er een eind komt aan de inbouw van zonnecellen in de perronkappen. Al sinds 2010 hebben ProRail en Strukton gewerkt aan de bouw van de perronkappen die nu drie perrons overkappen.
De sporen 8/9,11/12 spoor 5/7 is op hun volgorde voorzien van de nieuwe peronoverkappingen met zonnecellen. Op perron 1 t/m 4, 14/15 en 18/19 komen ook nieuwe overkappingen, maar dan zonder zonnecellen, omdat de lichtopbrengst daar te gering is. Ook zullen op deze perrons tijdens de werkzaamheden gewerkt worden aan onder andere de trap, de liften, de technische ruimten en roltrappen.
Werkzaamheden voltooid
Nu de werkzaamheden klaar zijn kunnen de intercities richting Amsterdam en Schiphol vanaf 11 juni weer op hetzelfde perron stoppen.
Door de werkzaamheden konden de intercity's uit de richting Arnhem en uit de richting Eindhoven sinds medio 2010 niet meer op hetzelfde perron stoppen. Daardoor konden de treinen geen aansluiting op elkaar geven en hadden reizigers slechts keuze uit twee verbindingen per uur naar Amsterdam Centraal en Schiphol. Doordat de treinen nu weer naast elkaar kunnen stoppen, ontstaan er vier verbindingen per uur (waarvan twee rechtstreeks).
- De intercity Nijmegen - Den Helder geeft weer aansluiting op de intercity Eindhoven - Schiphol (en visa versa).
- De intercity Maastricht / Heerlen - Alkmaar (- Schagen) geeft weer aansluiting op de intercity Nijmegen - Schiphol.
In de tegenovergestelde richting gaven de treinen al een aansluiting op elkaar.
OV-Terminal Utrecht
De werkzaamheden op Utrecht Centraal zijn een onderdeel van de verbouwing van de stationshal naar een OV Terminal waar al het openbaar vervoer makkelijk bijelkaar wordt gebracht. De oplevering van de OV Terminal vind plaats in 2015, ruim 15 jaar later moet het hele stationsgebied onder handen zijn genomen.
Bron: Treinreiziger