NS Hispeed compenseert gedupeerde Fyra reizigers onvoldoende

Reizigers platform Treinreiziger.nl heeft een voorbeeld-brief opgesteld waarmee gedupeerde Fyra reizigers geld kunnen terugvragen. De afgelopen week moesten reizigers van de hogesnelheidstrein rekening houden met de helft minder treinen en helemaal geen Fyra’s tussen Amsterdam en Schiphol, vanwege een defecte spoorbrug in Amsterdam. 

Vervoersbedrijf NS Hispeed is niet van plan alle vertragingen te compenseren, alhoewel TreinReiziger wel meent dat de reiziger daar recht op hebben. Hierop is er door initiatiefnemer Hildebrand van Kuyeren een voorbeeldbrief opgesteld, welke hier te downloaden is.

Met deze brief wil van Kuyeren de gedupeerde reizigers helpen om toch hun geld terug te krijgen. “Mocht NS Hispeed bij haar standpunt blijven staan  om slechts drie van de zeven probleemdagen compensatie aan te bieden, kan er vervolgens naar de Geschillencommissie Openbaar Vervoer gestapt worden.”

Compensatieregeling
Normaal hebben reizigers vanaf 15 minuten vertraging recht op compensatie. NS Hispeed wil dat echter vanaf 20 juni niet aanbieden, omdat er volgens hen al duidelijk genoeg werd vermeld dat de Fyra minder vaak reed. Volgens Treinreiziger.nl moet NS Hispeed echter conform de algemene voorwaarden ook tussen 20 en 25 juni de vertragingen vergoeden. NS Hispeed ziet dat anders, en zegt juist coulanter te zijn dan de algemene voorwaarden. Volgens NS Hispeed is zij alleen verplicht voor maandag 20 juni compensatie aan te bieden, omdat de storing daarna aangekondigd was.

Onaangekondigd
"Maar" stelt Van Kuyeren, "de defecte brug is vooraf niet aangekondigd, en alhoewel er gedurende storing een steeds wijzigende prognose werd gegeven, was allerminst duidelijk wanneer de problemen voorbij zouden zijn. De opgeheven Fyra's stonden ook nog gewoon in het dagplan van NS. Van vooraf aankondigen is dus geen sprake", betoogt Van Kuyeren.

Succesvol
In het verleden bood Van Kuyeren een soortgelijk initiatief aan bij stakingen in het stads- en streekvervoer. Reizigers werden toen uiteindelijk – met tussenkomst van de geschillencommissie – in het gelijk gesteld.

Mensen die gebruik maken van de voorbeeldbrief dienen wel in bezit te zijn van een Fyra-kaartje of Fyra-toeslag. Zonder dit bewijs zal mogelijk de eventuele restitutie niet in behandeling worden genomen.
 

Bron: Treinreiziger