Schultz verbaasd over boosheid NS-klanten en wil sturen op detail
Melanie Schultz (VVD) heeft er moeite mee dat treinreizigers boos worden wanneer er grote problemen zijn op het spoor. Dat zegt de bewindsvrouw donderdag in een interview met NRC Handelsblad. Daarin zegt ze ook op meer op detail te willen gaan sturen.
"De reiziger pikt het nog steeds niet als het systeem stilligt", zegt de minister van Infrastructuur. "Die wordt daar heel boos over. Soms bevreemdt mij dat." Als voorbeeld noemt zij de problemen als gevolg van het winterweer. "In december 2010 stond er bijna negenhonderd kilometer file op de weg en moesten mensen op Schiphol op veldbedjes overnachten. En toch fixeerde de hele discussie zich weer op het spoor."
De afgelopen jaren veroorzaakte het winterweer steevast grote problemen op het spoor. Ook andere storingen leidden vaak tot stationshallen vol gestrande reizigers. Zo legde donderdagochtend een stroomstoring het treinverkeer rondom Schiphol nog plat. De bewindsvrouw heeft er begrip voor dat treinreizigers zich dan machteloos en hulpeloos voelen. "Maar iedereen moet ook beseffen dat het spoor geen product is waar je nul risico loopt. Zeker niet als het gaat om de natuur. Die overwint ons nogal eens."
Sturen op detail
De minister zegt verder dat zij en haar opvolger meer op detail moeten sturen. "Niet zeggen: zoveel procent van de treinen moeten op tijd rijden. We moeten meer op detail sturen. Bij de wegen hebben we een top 50-fileknooppunten. Zoiets kan op het spoor." Het grootste probleem voglens haar is dat het spoor zo drukbereden is. "We hebben het programma ‘Hoogfrequent spoor’ (PHS), waarbij straks nog meer treinen op hetzelfde spoor gaan rijden. Daarmee maak je het systeem nog kwetsbaarder. Het is nu de tijd er nog eens goed naar te kijken. Het systeem kraakt in zijn voegen."
Geen extra stops
Schultz ziet niets in extra stops en aanpassingen om vertraging als gevolg van een uitgevallen trein te beperken. Volgens haar raakt de bestaande dienstregeling dan nog verder ontregeld. De minister ziet meer in het opheffen van treinen, zodat de volgende treinen vervolgens snel weer volgens het geplande spoorboekje kunnen rijden.Daarnaast pleit Schultz voor betere wissels rond kwetsbare plekken, zoals rond Utrecht en Amsterdam.
Bron: Treinreiziger