Buffels keren terug naar Maaslijn

Vanaf 1 november is het vertrouwde geel op de Maaslijn voor even terug. Er komen twee treinen van het type DM90 rijden tussen Venray en Nijmegen.
De Buffels, zoals treinen van dit type worden genoemd, worden ingezet om de grote toeloop van reizigers op de Maaslijn op te vangen. Veolia, de vervoerder op de Maaslijn, kan de twee treinen leasen van Nederlandse Spoorwegen (NS). Volgens directeur Frank van Setten is de komst van de Buffels zo goed als zeker. "Er moet op details nog over het contract worden gesproken, maar in principe zijn we rond", zegt Van Setten.

Veolia huurt de Buffels in omdat met het huidige aantal treinen, GTW's van Stadler, het grote aantal passagiers tussen Boxmeer en Nijmegen bijna niet te vervoeren is. Op het station in Cuijk doen zich soms chaotische taferelen voor; soms blijven reizigers achter of rijdt de trein veel te vol weg.

In december 2009 hoopt Veolia de huidige GTW-treinstellen die uit twee delen bestaan, met een derde deel te kunnen verlengen. De Zwitserse fabriek kan die 'tussenbakken' niet eerder leveren.
Verkeerswethouder Jan Donkers van Cuijk toont zich verheugd met de komst van de Buffels. "Als ik uitga van de informatie die ik nu heb, zou dat de problemen op het station in Cuijk toch een heel eind moeten kunnen oplossen."
Volgens Donkers gaan de Buffels dienst doen in de ochtendspits, maar ook 's middags. Dan is het vaak vanaf twee uur al erg druk in de treinen op de Maaslijn.

De gemeenten Cuijk en Boxmeer hadden al eerder bij Veolia herhaaldelijk gevraagd maatregelen te nemen.