Proef tegen hinder geluidsoverlast Hilversum

ProRail begint eind augustus met een proef op het spoor bij Hilversum om geluidsoverlast terug te dringen. Deze overlast vindt plaats op door het contact tussen treinwielen en spoorstaven in bogen. Dit ‘booggeluid’ kenmerkt zich door een hoge piepende toon. Omwonenden van het spoor bij Hilversum, ter hoogte van de boog richting Amersfoort, worden nauw bij de test betrokken. Zij treden op als ‘luisterposten’: hun ervaringen zijn doorslaggevend voor het slagen van de proef.

Wiel Rail Conditionering (WRC)
Het project waarbinnen de proef loopt heeft de naam ‘Wiel Rail Conditionering’: De spoorstaaf en wielen worden vanuit een rijdende trein met een speciaal middel behandeld waardoor het snerpende geluid vermindert moet worden. Door de conditionering nauwkeurig aan de actuele (weers)omstandigheden aan te passen houden de treinen voldoende grip op het spoor om veilig te kunnen remmen en optrekken.

Luisterposten
Tijdens de drie maanden durende proef in Hilversum is in samenwerking met NS een aantal treinen op het traject Amsterdam - Amersfoort uitgerust met het WRC-systeem. Tijdens de test kunnen de omwonenden hun beleving van het booggeluid - en naar verwachting de vermindering daarvan - doorgeven aan ProRail. ProRail zal vanuit de treinen ook geluidsmetingen verrichten. Goede samenspraak met omwonenden en de gemeente Hilversum heeft tot deze aanpak kunnen leiden.

Op donderdag 9 augustus jl. zijn omwonenden op het gemeentehuis geïnformeerd over de proef, waarvan ProRail verwacht dat de resultaten eind dit jaar bekend zullen worden.

Mocht de proef in Hilversum slagen, dan zal het WRC-systeem mogelijk definitief in het hele land worden doorgevoerd. Testen op andere spoorlijnen (o.a. de Valleilijn, de Maaslijn en op het traject Nijmegen - Zutphen) hebben tot nu toe tot positieve resultaten geleid.

Bron: ProRail