ProRail investeert 125 miljoen euro in comfort stations
ProRail zal voor de komende jaren meer investeren voor betere comfort op de stations. Zo komen er nieuwe ontwerpen voor banken, wachtruimten en windschermen. Ook de stations krijgen ‘poefjes’, ‘zitranden’ en 'leunsteunen'. Als eerst zal ProRail gaan beginnen met de de grootste stations, waarmee het spoorbedrijf eerst aftrapt met de aanleg ervan op enkele nieuwe stations. De kosten voor de gehele operatie wordt geschat op 125 miljoen euro.
Vervanging
Het oude meubilair, zoals banken, wachtruimten, afvalbakken en vertrekstaten, is vaak al meer dan 20 jaar oud en wordt stapsgewijs op 85 stations vervangen. Nieuw is dat perrons ook ‘poefjes’ krijgen om op te zitten en dat de glazen windschermen worden voorzien van ‘leunsteunen’. Vanaf eind 2012 worden de nieuwe stations van Groningen Europapark en Hoevelaken als eerste uitgerust met het nieuwe perronmeubilair.
De andere stations die tussen 2012 en 2014 nieuw meubilair krijgen, zijn Arnhem, Rotterdam Centraal, Rijswijk, Den Haag Centraal, Breda en de stations op de de Valleilijn (Barneveld Noord, Barneveld Centrum, Barneveld Zuid, Lunteren, Ede Centrum). Van 2014 tot 2020 volgen nog ruim 73 stations. In totaal investeert ProRail een bedrag van 125 miljoen euro in meer comfort op de stations.
Nieuw meubulair
ProRail wil met het nieuwe meubilair en de aankleding van perrons het verblijf op de stations prettiger maken. ProRail heeft het nieuwe meubilair getest op de NS-stations Amsterdam Bijlmer ArenA en Leiden Centraal. De nieuwe aankleding en meubels kregen een hoge reizigerswaardering. Bij het ontwerp heeft ProRail als uitgangspunt genomen dat de meubels comfortabel voor de reiziger zijn, goed ogen, maar ook duurzaam zijn wat betreft onderhoud en levensduur.
De keuze voor de stations die tussen 2014 en 2020 volgen is onder andere afhankelijk van het aantal reizigers en regionale spreiding. Alle grote en middelgrote stations worden voorzien van het nieuwe meubilair, waarmee ongeveer 60 procent van de reizigers wordt bereikt. Verder zullen eventuele stationswerkzaamheden ook worden betrokken bij de aanleg van het nieuwe meubulair.
Bron: ProRail