NS past dienstregeling aan bij verwacht winterweer
De NS en ProRail gaan uit voorzorg vaker een aangepaste dienstregeling rijden bij de verwachting van sneeuw en vorst. Op een aantal trajecten in de brede Randstad rijden treinen dan om het halfuur in plaats van om het kwartier. Daarmee blijft het treinverkeer langer stabiel en de reisinformatie actueler.
Met een aangepaste dienstregeling moet een opéénstapeling van problemen worden voorkomen, zoals begin februari dit jaar,. Een meerjarig programma van NS, ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Milieu moet verder zorgen dat het spoorsysteem beter bestand is tegen grootschalige verstoringen.
"Bij een aangepaste dienstregeling gaan we in de brede Randstad naar halfuur diensten in plaats van kwartier diensten. Twee in plaats van vier treinen per uur betekent minder kans op opstoppingen doordat ProRail meer ruimte heeft om verstoringen op te lossen en NS en ProRail de logistieke puzzel van honderden treinen beter kunnen beheersen”, aldus Ingrid Thijssen, directeur van NS-Reizigers. Bij inzet van de aangepaste dienstregeling worden 4.300 van de 5.200 reguliere treinritten gereden (= 82% van de treinen). In de provincies Friesland, Groningen, Drenthe en Zeeland zal er niks veranderd worden.
Het Nederlandse spoor is ondanks tal van maatregelen de afgelopen jaren niet altijd bestand gebleken tegen alle weersomstandigheden. Door het flink gegroeide treinverkeer is het Nederlandse spoor één van de drukst bereden spoorsystemen in de wereld (ter illustratie: alleen al 120 treinen per uur op Utrecht centraal in de spits). Daardoor is het treinverkeer steeds kwetsbaarder geworden. De seizoenen kunnen -net als op de weg (files) of in de lucht (uitval vluchten)- roet in het eten gooien voor de reiziger. ProRail en NS werken daarom aan tal van verbetermaatregelen om de kans op het vastlopen van het treinverkeer bij slechte weersomstandigheden structureel te verminderen voor de reiziger. Dit is echter een langdurig traject dat grote investeringen vraagt. In de tussentijd zullen NS en ProRail, net als in andere landen, een aangepaste dienstregeling inzetten bij verwacht slecht weer. We begrijpen dat dit vervelend is voor reizigers maar we moeten grootschalige verstoringen, waar duizenden reizigers tegelijk hinder van ondervinden, zien te voorkomen.
De actuele wijziging zijn in dit PDF-bestand te vinden.
Bron: Nederlandse Spoorwegen