Nieuwe dienstregeling NS vanaf 12 oktober online
De nieuwe dienstregeling, die per zondag 9 december zal ingaan, wordt in de nacht van 11 op 12 oktober ingeladen in de reisplanner van NS. Door de opening van de Hanzelijn zullen reizigers naar Noord- en Oost-Nederland vaak kortere reistijden krijgen. Van en naar Limburg gaan er meer intercity's rijden.
“Met deze dienstregeling kunnen wij nog meer mensen sneller op bestemming brengen. Wij bieden met meer stations nog meer reisgemak”, aldus Ingrid Thijssen, Directievoorzitter NS Reizigers. Met de opening van de Hanzelijn en de nieuwe dienstregeling verwacht de NS ongeveer 26.000 extra reizigers. Dagelijks vervoeren zij nu ongeveer 1,1 miljoen reizigers.
Hanzelijn
De Hanzelijn wordt bij de opening direct een belangrijke schakel in het Nederlandse spoorwegnet. Met de komst van de nieuwe spoorlijn voert NS een aantal grote wijzigingen door in de dienstregeling. Zo wordt Zwolle is in de dienstregeling 2013 een belangrijk overstapstation, terwijl er in Amersfoort zullen juist minder reizigers gaan overstappen.De intercities naar Den/Haag-Rotterdam en Schiphol welke vanuit Leeuwarden en Groningen rijden zullen nu deels via de Hanzelijn gaan rijden.
Snellere verbindingen
Ook zullen reizigers vanuit Noord en Noord-Oost Nederland een iets snellere verbinding krijgen met de Randstad. Zo wordt de snelste verbinding Groningen - Schiphol 14 minuten sneller. Doordat de rechtstreekse trein tussen Groningen en Zwolle alleen nog gaat stoppen te Assen, zal deze trein zelfs 23 minuten sneller worden. Tussen Enschede en Schiphol wordt de reis 6 minuten sneller.
Langere reistijd
Niet voor iedereen zal de nieuwe dienstregelijk voordelig uit gaan pakken. Er zijn echter ook reizigers die juist een langere reistijd krijgen. Zo zullen de intercity's naar Zeeland langer over de afstand rijden doordat deze tussen Roosendaal en Vlissingenals stoptrein zullen rijden, en op alle tussengelegen stations zullen stoppen. Daar staat tegen over dat Zeeland wel weer twee rechtstreekse treinen via Schiphol naar Amsterdam en Lelystad krijgt. Tussen Den Haag Centraal, Leiden en Schiphol gaan treinen minder goed gespreid rijden waardoor er langere wachttijden kunnen ontstaan. Reizigers vanuit Heerlen in de richting van Tilburg en verder en in de richting van Venlo krijgen eveneens te maken met langere overstaptijden.
Fyra Amsterdam - Brussel
Per 9 december zal waarschijnlijk de Fyra Amsterdam - Brussel haar intrede doen. Daarmee wordt de reistijd naar Brussel met ongeveer één uur verkort, doordat deze over de HSL-lijn zal rijden. Roosendaal zal vanaf dan helaas worden gemeden. Voor de trein zal een reserveringsplicht gaan gelden en komen er speciale tarieven voor. Reizigersverenigingen hebben altijd gepleit voor het instand houden van een snelle toeslagvrije trein. Die zal echter niet per december gerealiseerd worden. Reizigersvereniging Voor Beter OV wil als oplossing de intercity Zwolle - Roosendaal een aantal keer per dag doortrekken naar Antwerpen.
Ook is de bedoeling dat er op termijn een toeslagvrije Fyra Breda - Antwerpen moet komen, maar daarover moet nog overeenstemming met België worden bereikt. Schultz heeft hiervoor al aangegeven hier nu werk van te maken, nu België aan zet is.
Consumentenorganisaties
De nieuwe dienstregeling is voorgelegd aan de consumentenorganisaties. Op hun advies heeft NS besloten in de late avond een aantal extra treinen in te zetten: het gaat om een extra intercity tussen Utrecht en Eindhoven en in het weekeinde om een extra intercity tussen Amersfoort en Enschede en Utrecht en Den Haag. De consumentenorganisaties hadden graag nog meer treinen in de late avond gezien, maar gezien deze niet kostendekkend zijn zal hier geen verandering in worden gebracht.
Bron: Treinreiziger (bewerkt)