Waardig afscheid Beneluxtrein

Gisteren is er een waardig afscheid genomen van de Benelux-trein welke via Rotterdam en Roosendaal naar Brussel reed. Als afscheidsrit werd er voor de trein een HLE 11.8 loc (nummer 1182) uit België geplaatst, welke de tractie van de trein reed in plaats van een groene Traxx-locomotief zoals tegenwoordig. Van dit moment hebben vele treinspotters gebruik gemaakt om deze unieke combinatie op de foto te zetten.

Met name in Rotterdam werden er vele afscheidsfoto's door de spotters gemaakt, gezien deze locomotief nog nooit op het vernieuwde Rotterdam is geweest. De trein kwam omstreeks 13:15 aan in Amsterdam (met een Traxx-locomotief in opzending), waar hij onder een hoop gejoel van spotters die ijverig foto's aan het klikken waren binnen werd gehaald. Om 14:45 vertrok deze trein weer zonder een andere locomotief aan de achterzijde naar Brussel toe.

Het was weliswaar niet de laatste Benelux-rit die werd gereden, maar wel met deze Belgische locomotief ervoor, wat het extra bijzonder maakte. In Brussel aangekomen werden er door Nederlandse en Belgische treinspotters nog een hoop foto's gemaakt, waarna de locomotief na enkele tyfoonsignalen werd afgerangeerd naar het opstelterrein.

De allerlaatste Beneluxtrein welke om 22:17 vertrok vanuit Brussel, werd met waardig afscheid richting Amsterdam Sloterdijk gestuurd (Amsterdam lag was wegens onderhoudswerkzaamheden aan het spoor niet toegankelijk, een nachttrein bracht de reizigers met een extra stop op dit station door naar de hoofdstad). In deze laatste Benelux-trein reden o.a reizigersorganisatie Rover mee, en een aantal personeelsleden van NS HiSpeed, en werden alle reizigers vriendelijk bedankt voor al hun ritten met de Benelux-trein.

In de morgen van zondag werden er vanuit Brussel diverse ritten met leeg Benlux-materieel gemaakt zodat de treinstammetjes weer op de Watergraafsmeer kunnen staat, met mogelijk een herindienststelling bij NS Reizigers.

Initiatief
Diverse (particuliere) spoorwegmaatschappijen hebben in samenwerking met NS HiSpeed en de Belgische spoorwegen NMBS zich ervoor ingezet om een HLE 11.8 locomotief voor de trein te spannen. Tot op de laatste dag was het nog onzeker of dit zou gaan lukken, wat uiteindelijk gelukt was.

Geschiedenis
De treindienst heeft 55 jaar bestaan en was een samenwerking tussen de NS (-HiSpeed) en de NMBS. Voor de Beneluxtrein gold het gewone tarief. Er was geen toeslag of reservering verplicht. Op deze lijn hebben diverse treinstellen gereden. Eerst reed de Hondekop in de Benelux-uitvoering op de lijn, maar alter ook andere treinstellen, locomotieven en rijtuigen zoals de 25.5-serie locs, rijtuigen I4 en Plan W en een tot stuurstandrijtuig verbouwd restauratierijtuig Plan D. Ook werd de dienst gereden door een Belgische HLE 11.8-locomotief met Belgische (bordeauxrode) ICR-rijtuigen, voorzien van een Bs-stuurstand. Later werdt de locomotief omgewisseld voor een TRAXX-loc en de rijtuigen voorzien van zuurstok-gekleurde NS HiSpeed bestickering (al dan in sommige gevallen voorzien van NS-geel/blauwe rijtuigen er tussen.

Fyra
De treindienst zal nu plaats gaan maken voor de Fyra. Hier zal vanaf nu e V250-hogesnelheidstrein in net iets meer dan twee uur Rotterdam met Brussel verbinden. Een paar veranderingen voor de reizigers is dat zij nu via de website van NS HiSpeed de zitplaatsen moeten reserveren, en dat er andere speciale tarieven gelden voor de tickets. In april volgend jaar zal er een reserverings-vrije Fyra gaan rijden tussen Breda en Antwerpen, welke goedkoper zal zijn.


De Belgische HLE 11.8-locomotief 1182 bij binnenkomst te Amsterdam.
(Foto: Treinenweb)