SP wil stoppen met V250 Fyra-treinen
De fractie van de SP in de Tweede Kamer wil stoppen met de V250 Fyra-treinen over het hogesnelheidslijn-traject. Volgens Kamerlid Farshad Bashir moeten de treinen retour afzender en moet van de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda een schadevergoeding worden geëist.
Het kamerlid beschrijft de Fyra als een peperdure ramp, en zal dit donderdagmiddag inbrengen tijdens een overleg met staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) in de Tweede Kamer.
"Ik vond het destijds al onbegrijpelijk waarom de NS aparte treinstellen liet ontwikkelen in Italië, terwijl er nog genoeg treinen te koop zijn die hun kwaliteit al bewezen hadden, zoals de TGV of de ICE (...) Als ze het na zeven jaar testen nog niet doen, heb ik weinig vertrouwen dat het lek nu wel snel boven is."
Reguliere spoor
Totdat de ICE of de TGV in de toekomst over de hogesnelheidslijn kan rijden ziet hij ook een dergelijek aansluiting tussen Rotterdam En Brussel tegemoet. Tot afgelopen zondag werd deze gereden door de Benelux-trein, welke nu afgeschaft is, waarbij de Fyra het stokje heeft overgenomen.
In 2001 is het Fyra project begonnen, en vanaf 2004 toen de eerste Fyra de fabriek uitrolde liep de uitrol constant tegenslag. Zo waren er problemen met de levering van het materieel en kwam uitbater HSA hierdoor in grote financiële problemen. Pas in 2009 kwam het eerste treinstel de grens over waarna hij medio 2012 in de dienst ging rijden.
Sinds deze week rijdt de Fyra hogesnelheidstrein treinritten tussen Rotterdam en Brussel, over het HSL-spoor maar zijn er grote problemen om de treinen op tijd te laten rijden. Uitval van treinen en technische storingen zijn hiervan de oorzaak.
Bron: Nu.nl