Binnenkort geen reserveringsplicht Fyra

Reserveren voor de Fyra Amsterdam - Brussel wordt binnenkort niet meer verplicht. Bovendien wordt het flexibele tarief aanzienlijk goedkoper, van 54 euro naar 39 euro. Dat is vergelijkbaar met het oude tarief wat men betaalde voor de Benluxtrein. Dat melden NS Hispeed, NS en NMBS in een gezamenlijk persbericht.

Ook erkennen de spoorbedrijven dat de start gepaard gaat met meer opstart problemen dan verwacht. Hispeed en NMBS zijn niet tevreden met de eerste introductieweek van Fyra."Hoewel elke nieuwe dienstregeling opstartperikelen kent, hebben wij de ervaringen en kritiek van onze reizigers goed gehoord en geconcludeerd dat wij nog niet een voldoende robuuste dienstverlening hebben geleverd aan onze reizigers”, aldus Jan-Willem Siebers , directievoorzitter NS Hispeed en Michel Jadot, Directeur-Generaal NMBS Europe.

Uitval en vertraging
De Fyra Brussel, afgelopen zondag op het traject Amsterdam - Brussel in dienst kwam, is nu nog ongeveer in de helft van de situaties te laat. Ook zijn er iedere dag treinen uitgevallen en waren er regelmatig vertragingen die opliepen tot meer dan een uur.

Software
Om de problemen aan te pakken hebben de spoorbedrijven nu een gezamelijk herstel- en verbeterplan gemaakt. Zo komt er binnenkort een software-update voor de treinen. Die is hard nodig, want de software loopt regelmatig vast waardoor de trein tot stilstand gebracht wordt en gewacht moet worden dat het systeem opnieuw is opgestart.

Instroom nieuwe treinen
De Fyra werkplaats op de Watergraafsmeer in Amsterdam is 24 uur per dag operationeel, om zo snel te kunnen inspelen op eventuele technische mankementen. Nieuw instromende Fyra V250-treinen worden nu gebruikt als extra reserve. De geplande uitbreiding van de treindienst van 10 naar 16 ritten zal daardoor iets langer op zich laten wachten dan gepland. Als eerste gaat in april 2013 de verbinding Breda - Antwerpen van start, daarna zal de frequentie verhoging volgen.

Goedkope treintickets
De Fyra Breda - Antwerpen wordt zoals eerder aangekondigd toeslagvrij en ook zonder reserveringsplicht. Tot die trein rijdt, blijven de goedkoopste treintickets tot 1 dag voor vertrek beschikbaar. De bedoeling was dat dit per januari 2013 naar 7 dagen zou gaan. De goedkoopste treintickets blijven wel treingebonden.

Jump-on ticket
Het nieuwe flexibele treinticket gaat het Jump-on ticket heten. Reizigersorganisatie noemt dit flexibele en goedkopere tarief een goede eerste start. Wel wil de organisatie dat het ticket bij de kaartautomaat beschikbaar komt. Ook een Rover-lid van de werkgroep Internationaal spreekt van een goede eerste start, maar wijst er op dat de verbinding Rotterdam - Antwerpen relatief duur blijft. Wanneer de verkoop van het Jump-on ticket start, is nog niet bekend gemaakt. Het jump-on-ticket zal ook op de dag van vertrek verkrijgbaar zijn.

Storm van kritiek
De afgelopen dagen kreeg de Fyra een storm van kritiek over zich heen. Niet alleen om de vertragingen en materieelproblemen, maar ook vanwege de tarieven en reserveringsplicht. De Belgische vereniging TreinTramBus noemde de Italiaanse V250 al een Aldi-trein, tot woede van de supermarkt keten. Ook in de Tweede Kamer was er veel kritiek en stemde een meerderheid van de Kamer voor het afschaffen van de reserveringsplicht.

Zitplaatsgarantie
NS stelde voor de start altijd dat reizigers behoefte hadden aan zitplaatsgarantie, en daar paste een reserveringsplicht bij. Dat zou uit onderzoek gebleken zijn. De praktijk bleek toch anders. Mee speelde ook dat NS in de HSL concessie een honderd procent zitplaats kans op de internationale verbinding. Staatssecretaris Mansveld verdedigde donderdag in de Tweede Kamer nog de reserveringsplicht.

Topoverleg
Na alle kritiek, had de Belgische spoorwegen de NS op het matje geroepen, waarop het topoverleg vrijdag volgen. Deze maatregelen en verbeteringen zijn daar een voortvloeisel uit.

Bron: Treinreiziger