'Snelheid opvoeren bij stations levensgevaarlijk'
Een aantal machinisten maakt zich grote zorgen over de veiligheid op het Nederlandse spoor. Volgens hen staat alles in het teken van meer treinen met minder vertraging te laten rijden en „is er niemand die controleert hoe veilig dat allemaal is. Je kunt erop wachten dat het een keer goed misgaat.”
Dat zei bestuurder Roel Berghuis van FNV Spoor maandag tegenover de Volkskrant. Bij de bond hebben vijf zeer ervaren machinisten zich gemeld. Zij noemen de plannen om de snelheid van de treinen op het spoor, bij binnenkomst van het station, op te voeren 'levensgevaarlijk'. met deze verabdering zou er meer capaciteit op het spoor mogelijk moeten zijn, maar volgens de machinisten is de kans op een ongeval een aanzienlik stuk groter.
Na de treinbotsing in Amsterdam van vorig jaar heeft de Onderzoeksraad voor Veiligheid de dienstregeling van die bewuste dag aan de kaak gesteld. Hierin bleek weel te verwijten voor zowel NS als ProRail.
De machiisten omschrijven het binnenrijden met verhoogde snelheid levens gevaarlijk. "Als we altijd volgens de planning zouden rijden, zou er nooit een ongeluk gebeuren”, zegt een van hen in de krant. „Het gevaar ontstaat zodra een paar treinen vertraagd zijn. Dan worden alle trucs uit de kast gehaald om de dienstregeling weer in het gareel te krijgen.”
NS en ProRail
Zowel de Ns als ProRail hebben aangegeven de zorgen te kennen en gaan met het personeel in geprek over de situatie, stellen ze. Nadat het ongeluk in Amsterdam plaats heeft gevonden hebben beide partijen al een makket aan maatregelen genomen om herhaling te voorkomen. Zo zal ATB-vv (de verbeterde versie van het huidige beveiligingssysteem) worden uitgebreid, worden de tijden tussen de treinen anders gepland en komen er nieuwe waarschuwingssystemen voor zowel de machinisten als treindienstleiders.
In een later stadium zal het ERTMS-beveiligingssysteem worden ingevoerd, maar dat zou nog wel tot 2030 kunnen duren voordat deze werkzaam zal zijn.
Bron: Reformatorisch Dagblad