NS start in zomer een proef met ERTMS in SLT

De NS gaat vanaf de komende zomer een proef uitvoeren met ERTMS-ondersteuning in hun materieel. Hier gaan ze rijden op het ERTMS-proeftraject tussen Utrecht en Amsterdam.

De SLT Sprinters zijn vanaf de aflevering al voorbereid op ERTMS, het nieuwe beveiligingssysteem, en vanaf zomer zullen er volgens Esmé Kalshoven, een technisch programmamanager van NS Reizigers, 10 stellen worden aangepast met deze functionaliteit. Hiervan zijn er 5 vierdelige stellen en vijf zesdelige stellen. De stellen zullen een andere snelheidmeter gaan krijgen die ERTMS-signalen kunnen uitlezen, dit heet cabine-signalering.

Met het ERTMS-systeem hoeft de machinist straks niet meer op de seinen langs de baan te letten, maar zijn alle baanvoorwaarden en ingrepen die hij moet uitvoeren te zien op een scherm. Op de HSL-lijn wordt dit systeem al uitsluitend gebruikt. De nieuwe Hanzelijn is er al op voorbereid.

Snelheid verhogen

Ook zullen uiteindelijk bij de aangepaste Sprinter-treinstellen de snelheden van 140 km/h worden opgeschroefd naar 160 km/h. Eerst zal dit alleen bij nachtelijke proefritten plaatsvinden, maar als het ERTMS-systeem stabiel werkt, gebeurt dit ook voerdags. Dit moet er uiteindelijk in een later stadium voor kunnen gaan zorgen dat het materieel dichter op elkaar kan rijden, wat meer spoorcapaciteit zorgt, maar volgens Kalshoven is daar bij deze proef geen sprake van.

In 2008 is besloten dat alle seinen op Amsterdam–Utrecht gewoon blijven zoals ze zijn en ERTMS ze alleen aanvult. “De seinen blijven leidend”, zegt Kalshoven van NS.

De proef zal alleen doorgang gaan vinden als de dubbele signalering (in de cabine, en de ouderwetse seinen langs de baan ‘geen merkbare nadelen’ oplevert.

Bron: OV Magazine