NS: "Niks meer gehoord van Ansaldobreda"

De NS heeft sinds 22 januari niets meer van Fyra-bouwe AnsaldoBreda gehoord, zegt NS-directeur Bert Meerstadt. Die dag beloofde het Italiaanse bedrijf 'binnen enkele dagen' de problemen met de Fyra op te lossen.

De treinen van AnsaldoBreda zorgen al maanden voor problemen, en sinds medio januari is er door de recente problemen waarbij er in de sneeuw beplating van de trein viel zelf een rijverbod uitvervaardigd in België. Ook de NS heeft hierop besloten de nog te leveren stellen te weigeren totdat de problemen opgelost zijn. Ook de dienst binnen Nederland met het V250-materieel is door NS HiSpeed stilgelegd.

Vandaag werd wel bekend dat er vanaf 18 februari als een alternatief een nieuwe tijdelijke trein komt. De oude Beneluxtrein wordt dan van stal gehaald en gaat dan als intercity rijden tussen Den Haag HS en Brussel. In eerste instantie gaan er twee treinen op het traject rijden met een frequentie van 2 maal per uur. Vanaf 11 maart wordt dat acht keer per dag.


'Geen idee wat Italianen doen'
Monteurs van het Italiaanse AnsaldoBreda zijn nog bezig met testritten in Nederland, maar Meerstadt hecht daar totaal geen waarde aan, hij wil wat van het bedrijf horen, aosl wat er op dit moment allemaal ondernomen is qua testen en verbeteringen. Ook is bij de V250 treinstellen door sneeuwval grote beschadigingen ontstaan aan de onderkant van de trein. Hier zou nu een oplossing voor worden gezocht, maar daar kan Meerstadt nog niks over zeggen. Een extern onderzoek naar het falen van de moderne hogesnelheidstreinmoet nog door een onafhankelijk bedrijf plaats gaan vinden, zegt de NS-directeur.

AnsaldoBreda moet de problemen met de Fyra volgens de contracten binnen 3 maanden oplossen, zo niet dan staat NS in de positie om de treinen terug naar Italië te mogen sturen en een flinke schadeclaim in te dienen.

Bron: RTL Nieuws