Nieuwe dienstregeling 2009 van kracht
Vanaf vandaag is de nieuwe dienstregeling van de NS ingegaan. Het nieuwe spoorboekje telt 3 procent meer treinen dan de vorige. Op een aantal belangrijke trajecten gaan de treinen volgens het 'metrosysteem' rijden, wat betekent dat er elke paar minuten een nieuwe trein vertrekt.
Het nieuwe systeem geldt niet alleen voor de Randstad. Ook in Twente rijden doordeweeks voortaan tussen Almelo, Hengelo en Enschede zes treinen per uur. Tussen Arnhem en Nijmegen rijden zelfs acht treinen per uur, behalve op zondag.
Daar staat echter tegenover dat de rechtstreekse trein tussen Arnhem en Den Haag komt te vervallen. Hierover is reizigersvereniging Rover erg ongelukkig. De snelle verbinding die was voorzien tussen Amsterdam, Schiphol en Rotterdam is verder vooruit geschoven omdat de in Italië bestelde treinen nog niet zijn geleverd.
Verder komt er een nieuwe nachttrein bij, dit maal tussen Rotterdam, Gouda en Utrecht. Vorige jaar werden de Noord-Brabantse steden al aan het nachtnet toegevoegd. Ook wordt het nieuwe station Amsterdam Holendrecht in gebruik genomen. Het totale aantal Nederlandse stations komt daarmee op 380.
Ook was het de bedoeling om de nieuwe SLT-sprinter treinen in 2 omlopen tussen Den Haag en Utrecht, maar dat gaat er wegens vele kindriektes in de treinstellen nog niet in zitten. De NS vangt het tekort van deze treinen op door een aantal Plan-T's die weer tijdelijk in de dienst zullen rijden.
Bron: Fok!