"NS merkt crisis op het spoor"

Spoorvervoerder NS merkt dat Nederland economisch in zwaar weer verkeert. Nu veel mensen werkloos worden en langstudeerders geen studenten-ov meer hebben, heeft het bedrijf moeite zijn klantenbestand uit te breiden. Ook wisselen veel vaste reizigers hun 1e klasse-abonnement voor een toegangsbewijs voor de 2e klasse.

Afgelopen donderdag heeft de NS het jaarverslag gepresenteerd, daaruit blijkt dat er sprake is van een groei van het aantal afgelegde kilomters door reizigers met 1,7%. In 2011 was de groei echter één procent hoger dan eerst, benadrukt een woordvoerder van de NS.

"Hoewel we verschillende nieuwe verbindingen en vijf nieuwe stations hebben geopend, is er sprake van een afvlakking. Reizigers kijken kritischer naar hun uitgavenpatroon en besluiten om minder of slimmer te reizen. Bovendien consumeren ze minder op de stations.'"

Doordat de voortdurende ontwikkelingen in de economie wordt de NS gedwongen om kritischer naar de kosten te kijken. Zo worden er steeds minder externe krachten ingehuurd. "Als je sommige projecten ook met eigen mensen kan doen, is dat goedkoper'', legt de woordvoerder uit.

Behaalde winsten
Afgelopen jaar behaalde de NS nog wel 264 miljoen euro winst, 53 miljoen meer dan in 2011. Deze winststijging komt echter grotendeels door eenmalige posten. Zo verkocht de spoorvervoerder het in aanbouw zijnde stadskantoor bij het Jaarbeursplein in Utrecht. Ook is de NS via dochter Abellio begonnen met het verzorgen van treindiensten in het Greater Anglia-gebied in Engeland.

Ook dit jaar heeft de NS plannen. Zo willen ze dit jaar een "goede, stabiele en snelle verbinding met België" opleveren; wat eerder niet vlekkeloos is verlopen door het falen van de V250 Fyra, en aan het verbeteren van de reisinformatie en de communicatie tot aan de reiziger en de klanten.

Samenwerkingen
Ook een betere samenwerking met spoorbeheerder ProRail heeft topprioriteit. De treinbotsing in Amsterdam op 21 april vorig jaar maakte volgens NS pijnlijk duidelijk dat het goed afstemmen van de dienstregeling veel extra aandacht vereist.

Verstoringen
Door verstoringen en verbouwingen van stations reden er afgelopen jaar iets minder treinen op tijd dan in 2011 (94,2 in plaats van 94,7 procent). Internationaal gezien ligt deze score vrij hoog, echter in in Zwitserland en Japan ligt de punctualiteit veel hoger. Het ligt in ieder geval hoger dan de vereiste 93 procent, legt de woordvoerder uit.

Bron: De Telegraaf