'Buitenland jaloers op regeling winterweer NS'

Spoorbedrijven in het buitenland kijken volgens de NS met jaloezie naar het systeem van de winterweerregeling in Nederland. "We lopen heel erg voorop in de wereld", stelt Bert Meerstadt, directeur van de NS.

Ook zei Meerstadt dat het geen gemakkelijke beslissing was om bij geplande sneeuwval met een aangepaste dienstregeling te rijden. "Het kost ons alleen al door de derving van inkomsten een miljoen euro per dag. Daar komen nog andere kosten bovenop, zoals bijvoorbeeld die voor de gratis kopjes koffie."

Interesse vanuit buitenland
Volgens de NS-directeur gaat de betrouwbaarheid van de treinen die wél rijden echter voor en doet Nederland het in vergelijking met het buitenland juist goed. Volgens hem is er zelfs interesse in het buitenland in het systeem van de NS. De NS is één van de weinigste spoorwegmaatschappijen die de dienstregeling op de dag van de tevoren al aan kan passen. Ook het feit dat het Nederlandse spoor één van de drukte spoorlijnen in Europa is maakt het uniek.

"Vanuit het buitenland krijgen we nu veel aanvragen om ons systeem over te kopen. Nergens anders in de wereld kan een dag van tevoren nog besloten worden de hele dienstregeling aan te passen."

Plannen
Op de vraag of de dienstregeling niet nog sneller aangepast kan worden, bijvoorbeeld als het zoals donderdagochtend in het grootste deel van Nederland nog niet sneeuwt, antwoordt Meerstadt negatief.

"Eerst konden we twee dagen van tevoren besluiten tot het aanpassen van de dienstregeling. Dat is nu al verbeterd naar één dag van tevoren."

"Ik sluit niet uit dat we het in de toekomst nog sneller gaan doen. Maar we vragen ons dan wel af: komen we dan nog wel betrouwbaar over naar onze klanten als we pas op de dag zelf communiceren. De meeste mensen plannen hun reis toch een dag van tevoren."

Betere communicatie
De NS directeur zegt dat ze de communicatie met de reiziger de komende jaren willen verbeteren. Al vorig jaar is de communicatie-afdeling van ProRail door de NS overgenomen waarbij de communicatie nu sneller en betrouwbaarder moet zijn.

Ook belooft hij de komende tijd meer te investeren in de ICT, waardoor reizigersinformatie sneller beschikbaar wordt.

Bron: Nu.nl