Veolia Transport Nederland in de verkoop

De naam Veolia Transport verdwijnt waarschijnlijk nog dit jaar van de Nederlandse treinen en bussen. Het Franse moederbedrijf wil van een deel van de vervoersactiviteiten af en zet de Nederlandse tak in de verkoop. Dat heeft het bedrijf zaterdag bekend gemaakt.

Sinds december 2006 is Veolia actief met treinen op de Heuvellandlijn (Maastricht - Kerkrade) en de Maaslijn (Nijmegen - Venlo - Roermond). Daarnaast verzorgt Veolia de busdiensten in Limburg, Brabant, Haaglanden en Zeeuws-Vlanderen. Op de Maaslijn heeft Veolia een reizigersgroei van vijftig procent weten te realiseren (ten opzichte van de vorige vervoerder, NS).

Veolia Transport is actief in veel landen. Zo rijden er treinen van Veolia in Zweden, en is het bedrijf in Duitsland actief met treinen onder de naam InterConnex. In Frankrijk en Duitsland heeft Veolia ook een tak voor goederentreinen. Maar het bedrijf is vooral actief met busvervoer. Bijvoorbeeld in Esland, Finland, Frankrijk, Noorwegen, Polen, Slovenië en Spanje. Mogelijk trekt Veolia zich ook in andere landen terug uit de vervoersmarkt.

Nieuwe strategie
Het moederbedrijf Veolia Environnement,heeft besloten zich geleidelijk terug zal trekken uit de Openbaar Vervoer Sector; het bedrijf wil zich verder concentreren op haar drie andere, meer complementaire kernactiviteiten Water, Waste en Energy. Als gevolg van deze nieuwe strategie wordt de Nederlandse afdeling in de verkoop gezet.

In 2011 kreeg Veolia in Nederland toestemming om te fuseren met Transdev, de eigenaar van Connexxion. Maar mede door de economische crisis vallen de resultaten tegen. Veolia: "In de huidige stagnerende markt en met de tegenvallende resultaten kunnen de noodzakelijke investeringen niet langer worden vrijgemaakt."

Verkoop
Vanwege de nieuwe strategie heeft het moederbedrijf begin deze week besloten Veolia Transport Nederland in de verkoop te zetten. Het bedrijf hoopt binnen een half jaar een nieuwe eigenaar gevonden te hebben, schrijft Dagblad De Limburger.

Bij de verkoop is wel een voorwaarde gebonden aan de nieuwe eigenaar, die zal zich ook moeten houden aan de concessieregels, waardoor de gevolgen van een naamswijziging niet direct merkbaar bij de reiziger zullen zijn. Zo kan de nieuwe eigenaar niet zomaar bussen opheffen om geld te besparen.

Personeel
Ook voor buschauffeurs zal er weinig veranderen. Wel kan het gevolgen hebben voor het ondersteunend personeel. Als de toekomstige eigenaar al in Nederland actief is, heeft het bedrijf waarschijnlijk minder ondersteunend personeel nodig.

Bron: Treinreiziger