Belgische spoorwegen zagen Fyra niet zitten

Het realiseren van de hogesnelheidslijn tussen Den Haag en Brussel was al jaren twijfelachtig, omdat het Belgische spoorwegbedrijf NMBS het traject als verliesgevend zag.

Om de verbinding tussen Den Haag en Brussel tot stand te krijgen moest het Belgische spporwegbedrijf een 20e Fyra-trein aanschaffen.Omdat het een verlies van 10 tot 11 miljoen euro becijferde, is deze aanschaf nooit doorgegaan. Dat moest eerst worden gedekt.

Deze informatie is duidelijk geworden nadat NU.nl documenten hierover in handen heeft gekregen.

Een woordvoerder van de NMBS heeft tegenover NU.nl gezegd dat de 4e NMBS-trein (in de documenten de 20e trein genoemd) niet besteld was en dat de verbinding met Den Haag inderdaad gevaar zou lopen. "Kijk, dit is iets operationeels. Er moest een akkoord komen om de 10-11 miljoen euro verlies op te vangen."

De woordvoerder wijst erop dat begin december is besloten de kosten te verdelen tussen NMBS, NS, de Belgische Staat en Nederland.

Informele kanalen
Tot september 2012 werd de gemeente Den Haag voorgehouden dat er een V250 zou gaan rijden naar Brussel. Een woordvoerder van de gemeente kon vertellen dat de gemeente eind september of begin oktober via informele kanalen verhalen te horen kreeg dat er een probleem speelde met de treindienst tussen Den Haag-Brussel.

Uiteindelijk bleek er nooit een aanvraag bij Prorai; neergelegd te zijn voor capaciteit om Fyra's van Den Haag naar Brussel te laten rijden.

De NS heeft nog geen commentaar gegeven

Bron: Nu.nl