Nieuw systeem moet hinder overwegstoringen verminderen
Een nieuwe storingsmelder moet in gevallen van overwegstoringen nog nauwkeuriger aan gaan geven welke overweg nu gestoord is. Ook moet de nieuwe innovatie de reizigers een kwartier minder minder vertraging opleveren.
Het vorige type melder gaf aan tijdens een storing op welk traject deze plaatsvond. Bij een storing zouden dan alle overwegen moeten worden gecontroleerd. Met het nieuwe systeem moet direct duidelijker worden welke overweg in storing is, laat ProRail vrijdag weten. Zo kunnen de monteurs directer en daarmee nog sneller het probleem oplossen.
De vertraging voor de reizigers wordt hiermee in deze gevallen ook aanzienlijk minder. Nu wordt er op een geheel traject stapvoets gereden omdat niet bekend is welke overweg in de storing is gevallen, maar met het nieuwe systeem hoeft er alleen met lage snelheid worden gereden op het baanvak waar de verstoorde overweg zich bevindt.
''In het centrum van Borne (op de lijn Almelo-Hengelo) zijn bijvoorbeeld niet minder dan vijf spoorwegovergangen'', zegt een woordvoerder van ProRail. ''Omdat ze zo dicht op elkaar liggen, zorgt een enkele overwegstoring er al snel voor dat ze er alle vijf hinder van ondervinden. Bewoners worden dan gek van de wachtende auto's en vrachtwagens.''
Inmiddels is het nieuwe meldsysteem is al ingebouwd op de overwegen van zeven trajecten. Aan aantal hiervan zijn Naarden-Bussum en Hilversum en tussen Arnhem en Winterswijk. Binnenkort komen er negen trajecten bij, waaronder Utrecht-Den Bosch, Amersfoort-Zwolle en Breda-Tilburg.
Bron: Treinreiziger