Treinen in spits blijven propvol

De nieuwe dienstregeling tegen de stampvolle treinen in de ochtendspits naar Amsterdam helpt weinig. Al laten de Spoorwegen in de spits twee extra treinen per uur rijden, de drukte blijft onverminderd groot. Zo blijkt ook op de perrons.

Het gefluit van de conducteur galmt al over perron één als de rijen instappende passagiers nog niet eens zijn verdwenen. In het drukke spitsuur tussen acht en negen rijden de treinen nog steeds weg met volle balkons, gevuld door reizigers voor wie geen zitplaats meer over is. "Rijden er extra treinen?", vraagt een forens. "Daar heb ik niets van gemerkt."

Zondag is de nieuwe dienstregeling van de NS ingegaan, waardoor er in de ochtend- en avondspits tussen Haarlem en Amsterdam acht in plaats van zes treinen per uur rijden - de maximale bezetting op het traject. Sinds 25 augustus reden er tijdens de ochtend drukte al meer treinen om de overvolle coupés tegen te gaan. De meeste forenzen zien de drukte echter niet afnemen.