Treinkaartjes HSL-lijn mogelijk goedkoper

De treinkaartjes van de HSL-lijn die vanaf volgend jaar gaat rijden tussen Amsterdam en Rotterdam worden mogelijk goedkoper als blijkt dat reizigers uitblijven. Dat zei minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) vrijdag na afloop van de ministerraad.

De bewindsman maakte afgelopen donderdag bekend dat het treinkaartje van de nieuwe spoorlijn zestig procent meer gaat kosten dan een normaal kaartje. Minister Eurlings schreef in een brief aan de Kamer dat ook de consumentenorganisaties de tarieven 'acceptabel' noemen, omdat reizigers altijd nog kunnen kiezen voor een gewoon treinkaartje. Deze consumentenorganisaties, verenigd in Locov, laten per brief echter weten dat het nieuwe tarief 'onevenredig hoog' is en een grote prijs drempel opwerpt. "Deze tarief politiek kunnen wij niet volgen."

In de Tweede Kamer werd door de grootste oppositiepartij SP met verontwaardiging gereageerd op het besluit. Kamerlid Emile Roemer vindt de vastgestelde tarieven 'onacceptabel' en noemt de HSL een 'trans-elite-express'. "Hiermee wordt deze trein een speeltje voor de elite. In plaats van een snelle verbinding voor iedereen zitten er straks alleen bontjassen in en dat kan echt niet."

Eurlings houdt voorlopig vast aan de tarieven. Ook hij benadrukte dat er een alternatief voorhanden is. Daarnaast wees hij erop dat er goedkope kaartjes verkrijgbaar zijn voor mensen die vroeg boeken via internet. De prijs van die kaartjes ligt twintig procent lager dan de tarieven van normale kaartjes voor de HSL.

Maar mocht blijken dat het publiek de kosten van de nieuwe kaartjes te hoog vindt en dientengevolge de nieuwe trein mijdt, dan zal exploitant HSA de tarieven verlagen, stelde Eurlings. "The proof of the pudding is in the eating. De reiziger is nu aan zet." HSA investeert niet zoveel in de nieuwe lijn om vervolgens met lege treinstellen te gaan rijden, aldus de bewindsman.

Het is de bedoeling dat de HLS uiteindelijk doorrijdt tot Parijs. Problemen met onder meer de levering van locomotieven zorgen ervoor dat de ingebruikname van de lijn keer op keer werd uitgesteld. Vanaf medio volgend jaar gaat de trein alvast rijden tussen Amsterdam en Rotterdam. Dat levert een tijdwinst op van ongeveer twintig minuten.