Spoorslijtage bij Capelle werd veroorzaakt door fout BAM

Door een fout van aannemer BAM heeft ProRail de slijtage op het spoor tussen Rotterdam en Utrecht vorige maand niet eerder ontdekt. Dat meldt de spoorbeheerder op basis van eigen onderzoek met BAM en onafhankelijk onderzoek- en adviesbureau Plurel.

Doordat de aannemer zich had vergist in de resultaten van een meting werd de situatie verkeerd geïnterpreteerd. Daardoor dacht ProRail dat het stuk spoor nog veilig genoeg was.

Bij de daaropvolgende controle op 25 februari bleek dat de veiligheidsnorm overschreden was, zo bleek aldoende het spoor tussen Capelle Schollevaar en Nieuwerkerk aan de IJssel niet te voldoen aan de veiligheidsnorm waarbij de dikte van de spoorstaven minder was dan het zou mogen zijn.

Door de herstelling reden er op het traject bijna een dag geen treinen, en moesten reizigers met bussen worden vervoerd.

Inmiddels hebben zowel ProRail als aannemer BAM aangegeven maatregelen te hebben genomen om dergelijke fouten in de toekomst te voorkomen.

Bron: Treinreiziger