Vorm dienstregeling 2014 blijft vrijwel hetzelfde
De nieuwe dienstregeling voor 2014 zal ongeveer dezelfde vorm aanbieden zoals de huidige dienstregeling. Er worden alleen maar kleine dingen aangepast. Tussen Leeuwarden en Meppel gaan er meer treinen rijden, en tussen Hoorn en Hoorn Kersenboogerd gaan er minder treinen rijden. Dat blijkt uit een adviesaanvraag die de NS naar het landelijk consumentenoverleg heeft gestuurd.
De spitstrein Leeuwarden - Wolvega wordt doorgetrokken naar Meppel en gaat ook buiten de spitsuren rijden. In Meppel kan er vervolgens overgestapt worden naar Zwolle. Op andere trajecten gaan er geen meer treinen rijden.
Hoorn Kersenboogerd
De Sprinter Hoofddorp - Hoorn Kersenboogerd gaat voortaan keren op Hoorn, daardoor gaan er minder treinen rijden tussen Hoorn en Kersenboogerd. Volgens NS zijn er echter maar weinig reizigers die daardoor benadeeld worden.
Dordrecht - Lage Zwaluwe - Breda
Tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe is NS van plan de treinen beter te spreiden, waardoor er ook in de daluren er een exacte halfuursdienst moet ontstaan. Om die wijziging mogelijk te maken, wijzigen de treintijden van de Sprinter tussen Dordrecht en Breda. het is tot nu toe nog onduidelijk of dit doorgaat, want de NS verwacht namelijk nog wijzigingen in de plannen door de Fyra problemen. "Het lijkt zeer waarschijnlijk dat de aanpassingen aan de Sprinter tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe daardoor onmogelijk blijken."
Utrecht Leidsche Rijn
Op het tot nu toe nog nieuw te openen station Utrecht Leidsche Rijn gaan voorlopig geen vier treinen per uur per richting stoppen. Het spoor is daarvoor te druk bereden. Bij oplevering van nieuwe infrastructuur moet het nieuwe station in de verdere toekomst wel ieder kwartier bediend gaan worden.
Onder voorbehoud
NS benadrukt in de brief dat de plannen voor 2014 nog kunnen wijzigen. Dat geldt met name in het Fyra dossier. Ook wordt er nog gekeken of de internationale verbinding naar Aken via Heerlen nog verbeterd kan worden.
Bron: Treinreiziger