NS: "Mening reiziger minder zwaar laten meewegen"
De NS wil de mening van reizigers minder zwaar laten meewegen bij het beoordelen van hun prestaties. Het spoorbedrijf wil zo de kans op een boete verkleinen. Dat meldt RTL Nieuws vrijdag.
Zo geeft het bedrijf aan dat de reizigers vaak negatief over het bedrijf zijn, terwijl de NS er zelf positief naar hun resultaten kijkt. Juist daarom willen zij de zeven klantoordelen beperken tot een algemeen klantoordeel. Het gaat onder meer over de aanspreekbaarheid van personeel en hoe schoon en veilig treinen en stations zijn.
Vorig jaar kreeg het bedrijf een boete opgelegd van 2,75 miljoen euro omdat de klantoordelen achterbleven bij de doelstellingen. Een jaar eerder kreeg de NS ook al een berisping vanwege een te negatief reizigersoordeel. Sinds 2008 wordt de NS beoordeeld op prestaties. Als deze negatief zijn worden er door de overheid boetes aan het vervoersbedrijf opgelegd.
Staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) zegt tegen RTL dat ze niet van plan is om hieraan mee te werken. "Reizigers moeten centraal staan in het handelen van aanbieders van openbaar vervoer", vindt ze. Mansveld zegt dat de NS tot aan 2015 niet het klantoordeel mag omzetten naar een algemeen oordeel.
De NS heeft nog geen reactie gegeven.
Bron: FokNieuws