Beter OV: "Einde voor NS HiSpeed bij uitstel Fyra"
Als de nieuwe indienststelling van de V250-Fyra weer uitgesteld zal worden, zou dit het einde van de consessie van NS-HiSpeed moeten betekenen. Bij een consessie is de vervoerder verplicht de afspraken, zoals het rijden met de treinen volgens de afgesproken kwaliteit, ook na te komen. Dat zegt de Maatschappij Voor Beter OV.
Voor Beter OV vindt dat het voornemen om op zijn vroegst eind 2013 pas weer met de Fyra V250 op de hogesnelheidslijn gaan rijden, niet zonder gevolgen kan blijven voor exploitant HSA, waar vervoerder NS HiSpeed onder valt. "Een concessie wordt verleend om met treinen te rijden. Lukt dat de vervoerder niet, dan treedt de in de concessie vastgelegde afspraak in werking, dat de vervoerder een bedrag van 50 miljoen moet betalen voor een tijdelijke oplossing totdat een nieuwe exploitant is gevonden."
Volgens Beter OV, is het niet zinnig dat een met belastinggeld aangelegde hogesnelheidslijn amper wordt gebruikt. "Het kopen van ondeugdelijke treinen is een risico voor de exploitant, dus NS en zijn dochterondernemingen, en niet voor de belastingbetaler of de concessieverlener."
Bron: Maatschappij voor Beter OV