Den Haag zet eigen treinverbinding met Brussel gewoon door

De gemeente Den Haag heeft nog steeds de plannen om door te gaan met de aanbestedingsprocedure om een eigen treinverbinding met Brussel op te zetten.

De Haagse Wethouder Peter Smit van Verkeer en Vervoer (VVD) zei dit in reactie op het besluit van de NS om bij spoorbeheerder ProRail extra ruimte op het spoor aan te vragen om volgend jaar zestien treinen per dag te laten rijden tussen Amsterdam en Brussel. Deze treinen zullen dan over het conventionele spoor gaan. Ook zijn er vervoerspaden aangevraagd voor de HSL-lijn. Onzeker is of de Fyra V250-trein dan zal gaan rijden.

Omdat de NS nog niet zeker is of de bestaand everbinding over het conventionele spoor blijvend is zal Den Haag de aanbestedingsprocedure voor de Lage Landenlijn gewoon doorzetten.’

Meer treinen
Na de problemen met de Fyra heeft de NS besloten op werkdagen acht treinen per dag in te zetten tussen Den Haag HS en Brussel. Volgens een woordvoerder van de spoorwegen is er echter behoefte aan een meer frequente verbinding met 16 treinen per uur. Echter heeft staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) dinsdagavond aan de Tweede Kamer geschreven dat dit niet mogelijk zal zijn.

De Tweede Kamer en staatssecretaris Wilma Mansveld (PvdA, Spoor) stelden eerder al dat zij liefst zo snel mogelijk zien dat er meer treinen tussen Nederland en Brussel gaan rijden. De NS liet begin deze maand weten te werken aan een volwaardig alternatief voor de uitgevallen Fyra V250. Zo worden er nu als tijdelijke dienstverlening de oude Benelux-rijtuigen van stal gehaald. Maar ook is de NS aan het kijken of ze dubbeldekkers op het snelle spoor kunnen laten rijden of de locomotieven van de V160 (de Fyra met getrokken rijtuigen) kunnen inzetten in Belgie. Wegens software-wijzigingen op de HSL aldaar is dit op dit moment nog niet mogelijk.

Bron: Omroep West