Mansveld: "130 van de 200 wissels in Utrecht verwijderen"

Bij Utrecht Centraal worden de komende jaren ruim 130 van de 200 wissels verwijderd. Volgens Mansveld wordt de doorstroming daardoor verbeterd en neemt de kans op verstoringen af. De operatie gaat totaal 270 miljoen euro kosten. Dat maakte Staatssecretaris Mansveld vandaag bekend tijdens een bezoek aan het station.

De 270 miljoen euro wordt niet alleen gebruikt om wissels te verwijderen, maar ook om de afstand tussen seinen te verkleinen, zodat treinen dichter op elkaar kunnen rijden en nog frequenter kunnen rijden.

In het verleden had NS zorgen over de plannen van het verwijderen van de wissels, maar die angst is door ProRail weggenomen. NS staat nu achter de plannen. "Het reizigersbelang staat voorop. Er zijn nu nog 200 wissels die in de storing kunnen raken en overlast kunnen veroorzaken. Dat zijn er straks een stuk minder" legt woordvoerder Eric Trinthamer van NS uit. NS zegt niet bang te zijn dat het plan ten kosten gaat van de flexibiliteit.

Flexibiliteit
Reizigersorganisaties maken zich echter wel zorgen over de flexibiliteit. "We zijn bang dat als er straks op één perron een trein defect staat er te weinig uitwijkmogelijkheden zijn naar andere sporen" zegt woordvoerder Chris Vonk van Rover. Hij vervolgt: "er kunnen misschien wel wissels weg, maar 130 wissels verwijderen lijkt ons te veel.". Een lezer van onze concullega-website Treinreiziger heeft een concept ingestuurd met de aanpassingen aan het sporenplan te Utrecht Central.

Nekslag
Ook Maatschappij voor Beter OV deelt die zorg. "Op dit moment zijn er problemen met een verzakt spoor te Utrecht, maar de reizigers hebben daar amper hinder van omdat treinen kunnen uitwijken naar andere perrons. In de beoogde situatie zou zo’n verzakking leiden tot grote problemen en zelfs tot het stilvallen van sommige treindiensten" stelt voorman Rikus Spithorst van de vereniging. Hij vervolgt: "Tweederde van de wissels schrappen betekent de nekslag voor de mogelijkheid om op het station van Utrecht onverwachte gebeurtenissen goed op te vangen."

Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Het aanpassen van het spoorweginfrastructuur maakt onderdeel uit van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Dit programma heeft als doel reizigers op de drukste trajecten in de Randstad en naar Gelderland en Brabant in de toekomst ‘spoorboekloos’ te laten reizen. Door bezuinigingen zal het tot 2028 duren voordat op alle belangrijke corridors treinen vaker kunnen gaan rijden.

Bron: Treinreiziger