"Beveiligingssysteem bij Ruurlo werkte naar behoren"
De rood sein-passage van de Arriva-trein bij station Ruurlo op 3 mei is te wijten aan een inschattingsfout van de machinist. Dat blijkt uit onderzoek van treinvervoerder Arriva en ProRail.
Na het incident ontstonden twijfels over de juiste werking van het beveiligingssysteem ATB-NG. Uit het onderzoek bleek dat zowel ATB-NG als het beveiligingssysteem zelf ingrepen, nadat de trein het rode sein was gepasseerd. Hierbij is er er dus geen sprake van nalatigheid of fouten aan de beveiligingssystemen.
Onderzoek
Volgens Arriva-woordvoerder Joyce Pieterman: “Bij elke rood sein-passage wordt een onderzoek ingesteld door Arriva en spoorbeheerder ProRail. We kijken dan of de infrastructuur en de trein hun werk hebben gedaan. Uit het onderzoek blijkt nu dat alle systemen hebben ingegrepen bij de rood sein-passage.”
Ook heeft de rood-sein-passage invloed op het werk die de machinist uitvoert. “Na de rood sein-passage is de machinist op non-actief gesteld. Hij zal onder professionele begeleiding zijn werk later weer hervatten”, vervolgt Pieterman.
ATB-NG
Het incident gebeurdde op het spoortraject tussen Winterswijk en Zutphen. Dit spoor is uitgerust met Automatische Trein Beïnvloeding Nieuwe Generatie (ATB-NG). Dit systeem grijpt in zodra er niet tijdig wordt geremd en functioneert ook bij snelheden onder de 40 kilometer per uur. Ook houdt het rekening met de remcurve van de trein. Op veel regionale spoorlijnen in Nederland is het ATB-NG systeem toegepast.
Beter OV
Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV zei gesprokken te zijn na de rood-sein-passage, omdat het onduidelijk was of ATB-NG correct had ingegrepen. Uit het onderzoek van Arriva en ProRail blijkt dat het systeem naar behoren heeft gewerkt, en dat het incident ontstaan is door een inschattingsfout van de machinist.
Bron: SpoorPro