Veel schade aan V250 Fyra-treinstellen
De Fyra-treinstellen van de Nederlandse Spoorwegen hebben tijdens de drie weken dat ze reden zware schade opgelopen. Eén van de schades was beplating van de trein die door sneeuw flinke deuken opliep, en in een enkel geval op het spoor terrecht kwam. Dit blijkt op foto's die de Vlaamse media De Redactie binnen heeft gekregen van een betoruwbare bron.
Op de foto's is duidelijk te zien dat schade er wijst dat er minderwaardig materiaal is gebruikt. Zo zijn de buitendeuren soms niet goed af te sluiten, met het probleem dat de trein niet kan vertrekken. Een bevestigingslat op de trein zelf is door de luchtweerstand omgebogen, met mogelijk gevaarlijke gevolgen vanwege de bovenleiding. Ook de erbarmelijke staat van hydraulische en elektrische kabels is zorgwekkend te noemen. De roosters zelf zijn bovendien ook te licht uitgevoerd, waardoor deze gevoelig zijn voor botsingen van bijvoorbeeld sneeuwblokken.
De foto's zijn genomen op de Watergraafsmeer in Amsterdam, de plek waar de werkplaats van de treinen staat.
Persconferentie: "België stapt uit de Fyra"
De NS heeft nog niet gereageerd op deze situatie. De Belgische Spoorwegen (NMBS) heeft inmiddels een persconferentie gehouden waarin wordt verteld dat België uit de Fyra zal stappen. Hierna zal staatssecretaris Mansveld en de NS hun mening laten weten. Medio juni zal de Kamer om de tafel gaan zitten waarna het eindoordeel duidelijk zal worden over de trein die jaren lang al een probleemkindje is, en zelfs spottend 'de Aldi-trein' genoemd wordt.
Bron: De Redactie (België)