ProRail start megaklus 'sporenontvlechting' rond Utrecht

ProRail gunt bouwcombinatie BAM Rail en Volker Rail opdracht van ruim €140 miljoen voor het vernieuwen en ‘ontvlechten’ van de sporen rond Utrecht. Dit gebeurt de komende 2,5 jaar. De vernieuwing van het belangrijkste spoorknooppunt is één van de omvangrijkste en meest complexe spoorprojecten ooit.

Het ontvlechten van de ‘spaghetti’ aan sporen rond Utrecht is vandaag officieel gestart. BAM Rail en Volker Rail doen dit onder de projectnaam U-Centraal. Met deze megaklus ontstaat er straks meer ruimte op het spoor waardoor de doorstroming van treinen zal verbeteren, er meer treinen kunnen rijden, het spoor rond Utrecht betrouwbaarder wordt en dat er in de toekomst minder onderhoud nodig is, wat tevens kosten bespaart. Zo worden er een groot aantal wissels gesaneerd.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu gaf in april van dit jaar de beschikking om de doorstroming van het treinverkeer rond Utrecht te verbeteren. De aanpassingen zijn onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Door fysieke ontvlechting wordt de wirwar van sporen en treinbewegingen uit elkaar gehaald, zodat duidelijke corridors ontstaan. Hierdoor hoeft straks minder vaak gewacht te worden op bijvoorbeeld seinen en kunnen in de toekomst nog meer treinen Utrecht passeren. Ook de betrouwbaarheid van het spoor rond Utrecht neemt toe voor de reiziger. Uit onderzoek blijkt verder dat door de nieuwe corridors het spoor ook veiliger wordt doordat de kans op onbedoelde rood sein passages verder daalt.

Grote aanpak rond Utrecht
Naast de aanpak van de spoorweginfrastructuur, worden ook andere maatregelen genomen om het treinverkeer rond Utrecht Centraal te verbeteren. Zo bouwt de komende tijd ProRail samen met NS en de gemeente Utrecht de OV-Terminal af, en wordt spoor 1 binnenkort opnieuw opgeleverd nadat deze verplaatst is, om meer ruimte te creëren. Reizigers hebben over het hele station straks meer ruimte en een betere verbinding naar de perrons. De verbouwing van station Utrecht is onderdeel van de grootste stationsverbouwing sinds het bestaan van de spoorwegen.

Daarnaast breidt ProRail de sporen rondom Utrecht Centraal uit en worden er nieuwe stations rond Utrecht gebouwd. Nieuwbouwwijken rond Utrecht worden ontsloten waardoor straks meer mensen vanaf verschillende plekken rond Utrecht met de trein kunnen reizen. Op zaterdag 8 juni opent staatssecretaris Mansveld het nieuwe station Utrecht Leidsche Rijn.

Bron: ProRail