"Geen ontslag voor NS top en geen sancties NS"
De NS-top wordt niet direct oneervol ontslagen vanwege het Fyra-debacle. Dat heeft minister van Financien Jeroen Dijsselbloem (PvdA) woensdagavond gezegd tijdens het debat in de Tweede Kamer over de Fyra.
De bewindsman reageerde op een motie van de PVV, waarin Kamerlid Machiel de Graaf het aftreden van NS-directeur Bert Meerstadt en zijn medebestuurders eiste. Hij vindt dat het 'zonnekoningengedrag' van de directeuren en commissarissen van de NS mede heeft geleid tot het Fyra-debacle en riep op om schoon schip te maken.
Dijsselbloem is dat niet van plan. "Ik zie daar geen aanleiding toe." De minister kon zich niet vinden in de overwegingen van De Graaf, zei hij. "Ik ben niet van plan het vertrouwen in de zittende directie op te zeggen."
Meerstadt kondigde eerder zijn vertrek al aan. Deze week werd bekend dat hij na zijn vertrek nog een halfjaar in dienst blijft van de NS als adviseur. Volgens de SP is hiermee stiekem toch sprake van een riante vertrekpremie en Farshad Bashir riep Dijsselbloem op om hiermee niet in te stemmen.
"Er is geen sprake van een vertrekvergoeding. Dat hebben we juist weten te vermijden", zei Dijsselbloem. Er is in 'onderling overleg' afgesproken dat Meerstadt nog zes maanden blijft als adviseur. Dat is een 'zakelijke afspraak', aldus de minister. Hij wees er verder op dat Meerstadts opvolger een salaris krijgt dat een stuk lager is.
Geen sancties voor NS
Voorlopig gaat staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) niet over tot sancties voor de NS, nu de hogesnelheidstrein Fyra is uitgevallen. "Een trein die er niet is, gaat van een sanctie niet rijden'', zei ze woensdag tijdens een debat in de Tweede Kamer.
Tussen Amsterdam en Breda rijden overigens al wel een tijdelijke treindienst, de zogeheten Fyra V160. Die trein is vaker laat en vertraagd als NS in 2001 beloofde. Ook hier heeft het Ministerie van Infrastructuur nooit willen handhaven. Voor de tijdelijke treindienst Den Haag - Brussel zijn er speciale normen gesteld. Die trein mag 14x vaker uitvallen dan de Fyra. Ook mag de trein veel vaker vertraagd zijn.
Wel heeft Mansveld de NS en de Belgische vervoerder NMBS gewaarschuwd dat ze vanaf 1 oktober, als er een alternatief is voor de Fyra, zal gaan handhaven.
Bron: Treinreiziger