Gemengde reacties uit politiek over Den Haag - Brussel
Vanuit de politiek wordt wisselend gereageerd op het nieuws dat de gemeente Den Haag samen met vervoerder Arriva en Brussels Airport gaat werken aan een internationale treinverbinding tussen Den Haag en Brussel. De trein moet in december 2015 gaan rijden, of zoveel eerder als mogelijk.
Tweede Kamerlid Betty de Boer (VVD) noemt de nieuwe verbinding positief nieuws. ,,Het is een internationale verbinding waar iedereen op in mag schrijven. Goed nieuws voor Den Haag en voor Arriva. Arriva doet het goed in de regio's, dus daar heb ik vertrouwen in.''
Duco Hoogland (Pvda): ,,Iedereen mag internationaal vervoer organiseren en daar ruimte op het spoor voor aanvragen. Als de reiziger daar wat aan heeft, vinden we dat een mooie aanvulling. Initiatieven voor internationaal treinverkeer juichen we toe. Tegelijkertijd moet de trein niet conflicteren met binnenlands verkeer. Op het binnenlandse spoor rijdt de NS de komende 10 jaar en dat is ook prima.''
Farshad Bashir (SP) gaf in zijn mening dat er te weinig treinen tussen Den Haag en Brussel rijden. ,,Snel meer treinen is dus ook onze wens. Ik verwacht echter niet dat Arriva echt zal gaan rijden. Den Haag gebruikt Arriva om druk uit te oefenen om de frequentie op te voeren en de vervangende intercity die nu rijdt permanent te maken. Bovendien wil Arriva nu ook binnenlandse trajecten rijden. Maar dat kan helemaal niet, omdat de concessie al aan de NS is gegund.''
Al eerder heeft de NS bekend gemaakt dat zij de nieuwe treindienst als oneerlijke concurrentie ziet. Het spoorwegbedrijf heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) daarom om een oordeel gevraagd over het internationale karakter van de nieuwe lijn.
Bron: Elsevier