Eerste ERTMS-reizigerstrein het spoor opgegaan

De ERTMS-pilot Amsterdam-Utrecht is officieel van start gegaan. Tijdens de eerste rit op vrijdag 24 mei reed de eerste aangepaste SLT-trein vanaf Leidschendam via het baanvak Amsterdam-Utrecht naar opstelterrein ‘de Bokkeduinen’ bij Amersfoort.

In de ERTMS-pilot onderzoeken de NS en ProRail de effecten van het rijden onder ERTMS op een baanvak waar gelijktijdig ook ATB in werking is.

Het rijden onder ERTMS (European Rail Traffic Management System) op een ATB-baanvak wordt ‘Dual Signalling’ genoemd. Dit was de eerste officiële rit onder dual signalling-omstandigheden. Tijdens de pilot worden tot eind 2014 in totaal 180 onderzoeksvragen uit de spoorsector beantwoord. Dit gebeurt door onderzoek, simulaties en door het uitvoeren van ritten met NS-treinen en goederentreinen, waarbij metingen worden gedaan. Zo worden tijdens de pilot gegevens verzameld en geanalyseerd over onder meer veiligheid, treintechniek en capaciteit, maar ook over menselijk gedrag, werkdruk en processen.

Proeftrein
Als proef wordt er een SLT-trein van de NS ingezet (de 2611). Deze is voorzien van enkele stickers op de deuren zodat deze herkenbaar is voor medewerkers en zodat het op stations duidelijk is voor reizigers waarom zij niet in kunnen stappen. Vanaf oktober wordt met meer reizigers- en goederentreinen op het traject Amsterdam-Utrecht in de reguliere dienstregeling gereden onder de beveiligingssystemen ATB en ERTMS.

e-Learning
Voor de treindienstleiders op de Verkeersleidingsposten in Utrecht en Amsterdam wordt er een E-learningmodule ontwikkeld, zodat zij allemaal met ERTMS kunnen werken. De inbreng van het vakmanschap van machinisten, beveiligingsspecialisten en treindienstleiders is cruciaal voor het slagen van de pilot.

Eerdere proeven
Al eerder, en nog steeds, vinden er ook proeven plaats met een meettrein van de Eurailsscout. Dit is De oude Motorpost die nu de naam Jim draagt. In deze video van ProRail wordt enige uitleg gegeven over de werking van ERTMS.

Bron: ProRail