'Lage Landen Lijn komt er, hoe dan ook'
De tweede Beneluxtrein tussen Den Haag en Brussel via Roosendaal komt er hoe dan ook, ook al zou de trein voor de komende dienstregeling geen toestemming krijgen van België. Dat zeggen de gemeente Den Haag en exploitant Arriva in reactie op berichten in De Telegraaf.
Na de ontvrede met de Beneluxtrein waarbij Den Haag achter zou worden gelaten werd al snel bekend gemaakt dat de gemeente Den Haag zelf een eigen treinverbinding ging opstarten. Deze is inmiddels al omgedoopt tot de lage landen Lijn. Hoewel er weer na het Fyra-debacle weer een trein in Den Haag HS stopt heeft Den Haag besloten om hun plannen gewoon door te zetten als concurrentie voor de NS. In juni werd bekend dat vervoerder Arriva de Lage Landen Lijn gaat exploiteren.
'Komst Lage Landen Lijn twijfelachtig'
De vervoerders van de nieuwe lijn moeten nog van de spoorbeheerders ProRail en Infrabel capaciteit op het spoor toegewezen krijgen. Eerder werd duidelijk dat de NS de nieuwe treinverbinding ziet als oneerlijke concurrentie. De Telegraaf meldt woensdagmorgen dat de Belgische spoorbeheerder Infrabel alle beschikbare treinpaden tussen Roosendaal en Brussel-Zuid dit jaar aan de NS geven. Hierbij zou volgens de Belgische bronnen geen enkel treinpad aan Arriva vrijgegeven te zijn door het Belgische Infrabel.
Lage Landen lijn in 2015
Een woordvoerster van de gemeente Den Haag wijst er op dat de spoorcapaciteit elk jaar opnieuw verdeeld wordt. Een eventuele afwijzing van de aanvraag geldt dus alleen voor de komende dienstregeling. Omdat in 2014 alles opnieuw wordt bekeken, gaan de voorbereidingen voor de exploitatie van de Lage Landen Lijn gewoon door. Ook zijn de plannen pas vastgesteld voor de dienstregeling van 2015.
Maandag zal bekend worden gemaakt hoe de spoorcapaciteit op het traject tussen Den Haag en Brussel wordt verdeeld. Infrabel wil vooralsnog geen commentaar geven.
Bron: Omroep Brabant