Deense Spoorwegen denken aan sloop van deel IC4-stellen

Binnen de Deense Spoorwegen (DSB) wordt gedacht aan het slopen van een groot deel van de IC4-treinstellen. Deze treinstellen zijn door de firma Ansaldobreda gebouwd die ook verantwoordelijk is voor de bouw van de Fyra V250. Net als onze trein worden de Denen ook geplaagd door vele defecten aan hun treinstellen.

De vier-delige intercity-treinstellen worden ook geplaagd door vele gebreken. Zo functioneert de airco niet, valt de software regelmatig uit en heeft een beveiligingssysteem enkele keren niet gefunctioneerd, waarna net op tijd een ramp afgewend is. Ook is de levering van de treinen net als bij de V250 Fyra ernstig vertraagd geraakt, waarbij er door de DSB flinke schadeclaims voor de Italianen werden opgesteld.

De Denen hebben inmiddels het hef in eigen handen genomen door een deel van de stellen zelf op te knappen. Echter alle 83 treinstellen aanpassen is verspilling van belastinggeld, vindt Kristian Pihl Lorentzen, de verkeersspecialist van de linkse politieke fractiepartij Venstre. Het zou volgens hem een idee zijn om de helft te slopen.

Hij noemt het een verspilling van het belastinggeld om alle 83 IC4 te herstellen, zodat ze bedrijfszeker worden. "Alle stellen aanpassen is goed geld omzetten naar kwaad geld. We moeten alleen de stellen houden die absoluut nodig zijn, totdat de elektrificatie een feit is, en de overige IC4en verkopen, als iemand ze kan gebruiken – of ze gebruiken voor reserve-onderdelen,” aldus Lorentzen.

Hij kon nog niet aangeven om hoeveel treinen het gaat die gesloopt moeten gaan worden. Daarvoor moet er eerst nog een onderzoek komen, om te kijken hoeveel treinen er minimaal voor de dienst nodig zijn.

Wellicht zou er in september meer duidelijkheid kunnen komen over het voorstel. Maar het doel is duidelijk, stelt hij. "Het aantal IC4-stellen verminderen, is het beste oplossing, want 83 stellen zullen nooit nodig zijn. De IC4 blijft zeer onbetrouwbaar, er zijn maar 20 stellen in dienst, en het rapport onthult technische problemen. De tijd nadert dat we ons moeten afvragen of we de IC4 aan het infuus moeten houden. Ik vind van niet", aldus Kristian Pihl Lorentzen.


De prototype van de IC-4 in Aarhus
Foto: Peter L. Svendsen.

Bron: Ingeniøren (Denemarken)