Spoorwerkplaats Roosendaal overgenomen door DPMC

De voormalige werkplaats in Roosendaal is overgenomen door DPMC, het holdingbedrijf van Eric van Wijngaarden. Onder DPMC vallen meerdere afdelingen die in de spoormarkt actief zijn. De loods zal gebruikt worden voor wagononderhoud door diverse spoorwegpartijen die er geïnteresseerd in zijn.

De oude monumentale locomotieven-loods aan de Bosstraat in Roosendaal stond sinds maart dit jaar weer te huur, nadat de vorige huurder stilletjes de loods verlaten heeft. Eric van Wijngaarden, eigenaar van DPMC noemt dit een unieke kans om Railpark te realiseren.

De loods zelf is al vele jaren gebruikt voor het onderhoud aan wagons, en is afgelopen periode flink opgeknapt. Zo is door stichting Boei de buitenzijde volledig gerestaureerd en is de loods weer in haar oude glorie hersteld. De binnenzijde van de loods kan ook weer gebruikt worden voor onderhoud en opslag van wagons.

Nieuw concept

Eric legt zijn concept uit, welke in de nieuwe loods toegepast zal worden: "Met Railpark verhuren wij het spoor en de faciliteiten, inclusief of exclusief personeel. De bedoeling is dat iedere wagonbeheerder gebruik kan maken van de accommodatie. Uiteraard wel conform wet- en regelgeving en de spelregels die wij als Railpark opstellen".

Hij vervolgt: “De trend is dat steeds meer operators (transportonderneming op het spoor,red.) beheerder worden van de wagon. Als er dan uitval is van een wagon, gaan in veel gevallen de kosten gewoon door. Als DPMC proberen wij daarop in te spelen en wagonhouders meer flexibiliteit te bieden. Het Railpark Roosendaal sluit hier naadloos op aan”, aldus Van Wijngaarden.

Volgens de eigenaar van DPMC is stilstand van de wagons een achteruitgang en kost dat geld. Door het aanbieden van diverse vormen van dienstverlening (o.a. revisie, spuiten, inspecties en reinigen) realiseert Railpark Roosendaal “one stop shopping”, waardoor stilstand tot een minimum kan worden beperkt, waarna de wagons weer zo snel mogelijk ingezet kunnen worden

Loods

De loods waar Railpark Roosendaal gebruik van zal maken, heeft de beschikking over acht sporen. Zes sporen hebben een lengte van 65 meter, waarvan drie met een werkput, en twee sporen zijn 85 meter lang waarvan er één van een werkput voorzien is.De voornemens van Van Wijngaarden is om sporen te verhuren. Hiervoor is hij reeds in gesprek met diverse partijen. De overige sporen worden verhuurd op ad hoc basis (dagdelen, dagen of weken).

Kansen

Doordat Railpark Roosendaal gevestigd wordt tussen de twee grootste havens van Europa, namelijk Antwerpen en Rotterdam, ziet Van Wijngaarden volop kansen. “90% van al het wagononderhoud kan mobiel worden verholpen, maar voor de overige 10% ben je aangewezen op een werkplaats. Behalve een locatie in Antwerpen is er geen revisiecapaciteit voor wagons in de Benelux. Daar spelen wij graag op in.”

Bron: Railcargo