ProRail: "Spoor rond Zwolle is veilig"
ProRail staat in voor de veiligheid op het spoor bij knooppunt Hattemerbroek, bij Zwolle. Dat liet een woordvoerder donderdag weten. Vorige week maandag reed een trein op de Hanzebrug door een rood sein en beschadigde een wissel. Het herstel ervan heeft toen enige tijd geduurd.
De Sprinter-trein uit de richting Lelystad kwam na een passage van een rood sein terrecht op een spoor waar de trein vanaf Amersfoort langs moest komen. Deze heeft uiteindelijk een noodstop weten te maken, erkent spoorbeheerder ProRail deze week tegenover diverse media.
Inmiddels is er een onderzoek gestart door de Inspectie Leefomgeving en Transport (IL&T). Zij zullen gaan onderzoeken hoe het komt dat de trein door het rode sein reed. Volgens ProRail is dat sein voorzien van de ATB-vv, waarbij ook bij snelheden lager dan 40 km/h geremd wordt. Bij het oude ATB is hier geen sprake van.
Buiten werking
De Telegraaf meldde eerder al dat het ATB-vv systeem hoogst waarschijnlijk niet werkte. De krant komt tot die conclusie omdat de kapot gereden wissel 200 meter verder ligt. Die afstand is voldoende om een trein normaal tot stilstand te brengen.
ProRail: Spoor is veilig
ProRail meldt dat het spoor rond Zwolle veilig is, hoewel ze nog niet bekend wil maken of het ATB-vv systeem in werking was. Hier wordt nu onderzoek naar gedaan. Ook de NS wil niet vooruitlopen op het onderzoek. "Desondanks staan we in voor de veiligheid bij het knooppunt" liet een woordvoerder weten.
Lege kastjes
In 2011 stelde de Telegraaf op basis van vertrouwelijke stukken dat er vaak nog lege kastjes zijn waar het systeem van de ATB-vv in zou moeten zijn geplaatst. Volgens een aannemer zou er sprake zijn van een tekort aan electronica. Ook zou het opgewaardeerde beveiligingssysteem gevoelig zijn voor blikseminslag, waarbij het snel buiten werking treedt, en is er geen signalering op afstand mogelijk om de werking van het systeem te controleren.
Bron: Treinreiziger