Machiniste treinongeluk Amsterdam vervolgd
De machiniste van de sprinter-trein die in april vorig jaar bij Amsterdam Centraal Station tegen een intercitytrein botste, wordt strafrechtelijk vervolgd. Haar is een taakstraf geëist van 120 uur, waarbij ze akkoord mee moet gaan, anders zal ze zich voor de rechter moeten verantwoorden.
Bij het treinongeluk viel één dode, en bijna tweehonderd mensen raakten gewond. Het ongeval vond plaats op de spoorbaan nabij het Westerpark, tussen AMsterdam Centraal en Amsterdam Sloterdijk.
Het OM meent dat de machiniste niet oplettend genoeg was tijdens de werkzaamheden die toen plaatsvonden op het spoor. Er was immers maar één spoor beschikbaar voor beide richtingen.. ''Alhoewel zij op de hoogte was van het feit dat zij een rood sein zou tegenkomen, is zij dit rode sein gepasseerd terwijl zij beroepshalve aan het bellen was.''
''Mede omdat het in acht nemen van seinen een hoofdtaak is van een machinist, zijn wij van mening dat dit haar strafrechtelijk is aan te rekenen'', zegt het OM.
NS: 'Erg zware straf'
"Wij vinden een eventuele taakstraf een erg zware straf", reageert de NS in een verklaring. "Zeker in ogenschouw nemend dat er sprake is van een samenloop van veel verschillende omstandigheden, zoals eerder goed is belicht door de Onderzoeksraad Voor de Veiligheid en de Inspectie Leefbaarheid en Transport."
"Machinisten doen naar eer en geweten hun werk en geen enkele machinist rijdt ooit bewust door rood", luidt de verklaring verder. "Een ongeval met slachtoffers is één van de ergste dingen die een machinist kan overkomen."
De Ns heeft laten weten de machiniste te zullen steunen, en dat het een ingrijpende gebeurtenis is voor zowel de bestuurder van de trein als de reizigers die in de trein zaten.
Disproportioneel
De FNV Spoor noemt straf die geëist wordt boven het hoofd hangt 'disproportioneel'. "Het OM gaat nu een daad stellen die juist negatief zal uitwerken op het spoorpersoneel. (...) Iedere machinist krijgt een nachtmerrie bij het missen van een rood sein. Een machinist zal nooit bewust door een rood sein rijden." schreef Roel Berghuis van de vakbond in een reactie.
Meerdere oorzaken
Volgens de FNV was er sprake van meerdere oorzaken waardoor de twee treinen op elkaar waren gebotst.
"Door het OM wordt immers gesteld dat ProRail en de NS niet hebben voldaan aan de gestelde normen. En daarmee is artikel 7 van de Beheersconcessie hoofdspoorweginfrastructuur overtreden. Maar volgens het OM kunnen Prorail en de NS met deze overtreding niet strafrechtelijk worden vervolgd", zegt Berghuis.
VVMC: 'Geschrokken van de vervolging'
Ook de vakbond voor rijdend personeel (VVMC) deelt de mening van de NS. "Er speelden die dag meerdere factoren mee. We zullen de machiniste uiteraard ondersteunen", liet een woordvoerder weten. Ook zij hebben aangegeven dat de straf voor de machiniste veel te hoog is.
Bron: Nu.nl