Spoedinspecties naar werking ATBvv-systeem

Prorail heeft naar aanleiding van de bijna-treinramp in Zwolle op 2 september op 150 plekken in Nederland extra inspecties uitgevoerd aan het ATBvv-veiligheidssysteem. Dat blijkt uit vertrouwelijke documenten van Prorail die in bezit zijn door actualiteitenprogramma Eenvandaag.

Ook de Inspectie voor de Leefomgeving en Transport (IL&T) vindt dat er extra steekproeven genomen moeten worden, en zij willen zelfs in kaart brengen hoe ProRail het veiligheidssysteem in beheer heeft. Zo blijkt uit reacties van ingewijden van ProRail dat het ABTvv-systeem op de Hanzelijn niet in werking was, waardoor er een trein met een snelheid van lager dan 40 km/h een rood sein kon passeren. Deze gevoeligheden zouden op nog meer locaties op het spoor zijn geconstateerd.

Werking

Het oude ATB-systeem zorgde ervoor dat treinen met een snelheid van lager dan 40 km/u een rood sein konden passeren. Het nieuwe ATBvv-systeem laat het in zijn geheel niet meer toe om een rood sein te passeren. Bij een passage zal de trein onmiddelijk in de remmen schieten, waarmee een treinramp voorkomen dient te worden.

Het ATBvv kent echter een zwakheid: Machinisten krijgen geen waarschuwing als het systeem uit staat of defect is. Op 2 september leidde dit bijna tot een aanrijding bij Zwolle, toen een Sprinter-trein uit de richting van Lelystad op het spoor  van een intercity uit de richting van Amersfoor kwam. Deze kon nog net op tijd een snelremming uitvoeren.

ProRail

Spoorbeheerder Prorail heeft in een reactie laten weten dat het spoor in ons lang niet onveilig dient te worden bevonden:

'Momenteel doet ProRail onderzoek naar een incident met een intercity die door rood reed bij knooppunt Hattemerbroek aansluiting. Dat zijn altijd brede onderzoeken waarbij we kijken naar de werking van bijvoorbeeld de diverse veiligheidsinstallaties in spoor en trein, het handelen van spoorpersoneel en planning van treinen. Alleen een totaalbeeld levert bruikbare conclusies op die ons kunnen helpen om het spoor nog veiliger te maken. Pas als het onderzoek is afgerond, trekken we conclusies. (...)We hebben geen enkele reden om aan te nemen dat het Nederlandse spoor onveilig is. Want dan zouden we geen treinen laten rijden.'.

Bron: Eenvandaag