Mansveld verwerpt plannen Arriva voor HSL-alternatief
Staatssecretaris Wilma Mansveld (Openbaar vervoer) staat niet open voor het alternatief dat vervoeder Arriva zegt te kunnen bieden voor de uitgevallen hogesnelheidstrein Fyra. Ze schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat eerder is besloten om niet met andere partijen dan de NS om tafel te gaan.
"Omdat er op dit moment geen sprake van een nieuwe aanbesteding is, kan er niet met Arriva/Deutsche Bahn worden gesproken over het voorstel.". Twee Kamerleden hadden aan Mansveld om een reactie gevraagd over een nieuwe aanbesteding van Arriva, waarop ze vervolgde: "Het alleen mogelijk om op het voorstel van Arriva/Deutsche Bahn in te gaan in het kader van een nieuwe aanbesteding van het vervoer over de HSL-Zuid. Omdat hier op dit moment geen sprake van is, zal geen reactie gegeven worden op het voorstel. Ook niet als Arriva/Deutsche Bahn drie maanden de tijd zou krijgen om het voorstel te vervolmaken".
De voorwaarde van Arriva om opnieuw over de consessie te spreken maakt overleg met Arriva moeilijk, schrijft Mansveld. "Dit is niet in lijn met het Regeerakkoord. Er zijn dus meer redenen om niet op het voorstel in te gaan.'' Ook zou het versoepelen van de deze regels geen oplossing kunnen zijn.
Alternatief
Al eerder heeft Arriva aangegeven om emt Mansveld om de tafel te gaan zitten en te kijken naar een alternatief, waarbij het bedrijf samen met Deutsche Bahn, het moederbedirjf, op relatief korte termijn eenhogesnelheidverbinding zou kunnen aanbieden tussen Amsterdam en Brussel. Deze zouden dan met niewe HSL-treinen gaan moeten rijden.
In combinatie met het opzetten van de nieuwe Lage Landen Lijn die Arriva wil opzetten om Den Haag met Brussel te verbinden, zou er een beter alternatief ontstaan dan de NS kan bieden. mansveld kon hierop zeggend at Arriva er vrij in staan om eigen internationale treindiensten op te zetten, omdat het internationaal spoorverkeer is geliberaliseerd. Alleen wil Arriva deze uitvoeren als ze van het HSL-spoor gebruik mogen maken.
Teleurstellend
In een reactie laat Arriva weten het "teleurstellend'' te vinden, en "na te denken over verdere stappen''. Wat deze stappen zouden zijn wou de vervoerder niet kwijt, maar mogelijkerwijs zou het om juridische stappen kunnen gaan.
Na het Fyra debacle waarmee de V250-trein na enkele maanden ten einde is gekomen is er gekeken naar andere voorstellen. Zo zal de Thalys vaker gaan rijden, en komen er meer intercities tussen Amsterdam en Brussel. Ook zal er vanaf 2015 twee maal per dag een Eurostar gaan rijden naar London. Mansveld wil deze vervoerders de kans geven hun plannen uit te voeren. De Tweede Kamer bespreekt volgende week of ze dat voorstel wil steunen.
Bron: Treinreiziger