"Bestellen nieuw NS-materieel kost zeven jaar"

Volgens de NS is het niet mogelijk om eerder nieuwe treinen via de HSL-lijn te laten rijden na het Fyra-debacle. De kortst mogelijke planning om nieuw materieel op de HSL-lijn in te zetten kost 7 jaar. Dat zegt Mansveld op basis van antwoorden van NS tegen de Tweede Kamer.

Volgens Mansveld wil de NS een omvangrijke bestelling plaatsen van circa 300 treinstellen plaatsen. Deze treinen moeten niet alleen op de HSL gaan rijden, maar ook op andere trajecten. Bijvoorbeeld op de Hanzelijn. Waarschijnlijk gaat het overigens niet om 300 treinstellen, maar om minder treinstellen met totaal 300 rijtuigen. Dit is ook te verklaren doordat het meest gebruikte dubbeldeksmaterieel (VIRM) naar verwachting op de helft van zijn leeftijd zou zijn en vanaf binnenkort een modernisering tegemoet zal zien.

"Er is geen bestaand materieelconcept bij leveranciers beschikbaar dat hier op korte termijn aan voldoet. De treinen moeten, zoals eerder met het ministerie van Infrastructuur & Milieu afgesproken  was, goed toegankelijk zijn voor mindervaliden. Ook dient het materieel te voldoen aan alle Nederlandse geluidseisen" schrijft Mansveld. Treinfabrikanten gaven eerder aan wel snel treinen te kunnen leveren. Of die treinen voldoen aan alle eisen, is onbekend.

Volgens Mansveld kan het niet sneller, omdat aanbesteden volgens Europese richtlijnen wettelijke termijnen kent. "Het traject om te komen tot een commerciële introductie behelst naast de daadwerkelijke productie ook een aantal andere fases die de doorlooptijd in grote mate bepalen. Dit zijn onder andere het specificeren, aanbesteden conform Europese richtlijnen, ontwerpen, toegelaten worden, testen en commercieel inregelen van de trein" verklaart Mansveld.

Volgens de plannen van de NS zouden in 2021 de eerste treinen al in dienst kunnen komen. Een eerdere begroting gaf aan dat dit pas enkele jaren later zou zijn.

Bron: Treinreiziger